گوناگون

ماجرای نصب بیلبورد‌های ابهام‌آمیز در خیابان‌های تهران چه بود؟

آرمان: پای شهرداری تهران هم به مذاکرات ایران با 1+5 باز شد البته آنها همانند بهارستان‌نشینان توقع ندارند تا یک نماینده به مذاکرات بفرستند بلکه معتقدند باید اثری از خود در تصمیمات هسته‌ای کشور به جای بگذارند. چند روزی است که مردم تهران بیلبوردهایی را در سطح شهر می‌بینند که در آن، دو نفر به نمایندگی از دو کشور ایران و آمریکا، پشت میز مذاکره نشسته‌اند، در حالی که وجود پرچم‌های این دو کشور در پشت صندلی‌شان، مشخصا نماد دولتی بودن و رسمیت این مذاکرات است؛ دیپلمات ایرانی در برابر دیپلمات آمریکایی.

نکته جالب اما اینجاست ‌که دیپلمات ایرانی که از قضا محاسنی شبیه وزیر امور خارجه کشورمان دارد، در برابر فردی نشسته که در نیم‌تنه بالایی، هیات یک دیپلمات و در نیم‌تنه پایینی ملبس به لباس ارتش ایالات متحده است!


طرفه این‌که دیپلمات-سرباز آمریکایی داستان در برخی از صحنه‌ها، یک قبضه اسلحه وینچستر آمریکایی را در دست گرفته و از زیر میز به سمت نماینده هیات ایرانی نشانه رفته است؛ نمادی از مذاکره زیر سایه تهدید و ارعاب. در بیلبوردی دیگر در کنار طرف ایرانی یک کیف است و ریش مذاکره‌کننده کشورمان به اصطلاح پروفسوری نشان داده شده و در سوی دیگر طرف آمریکایی که در کنار آن یک سگ نشسته است. این بیلبوردها روی پل‌های عابر پیاده و بیلبورد اصلی در تقاطع همت - ستاری نصب شده بود که پس از مدت کوتاهی برداشته شد و در چند محل دیگر هم این بیلبوردها حذف شد اما در بسیاری نقاط دیگر در معرض دید عموم قرار داشت و دارد.

با دیدن این بیلبوردها که عبارت «صداقت آمریکایی» در روی آن به چشم می‌خورد، تصور می‌شود که از سوی وزارت خارجه سفارش داده شده است اما با کمی دقت مشخص می‌شود که شهرداری تهران متصدی تهیه و نصب آنها بوده است اما یک سوال: هدف شهرداری از این اقدام چیست؟

هدف از نصب بیلبورد سیاسی

بیلبوردهایی با این محتوا تنها یک موضوع را به اذهان منتقل می‌کند و آن مخالفت صریح ایران با کشورهای 1+5 و به‌ویژه آمریکاست که به نظر می‌رسد برخلاف چیزی است که مسئولان در روزهای پس از پایان مذاکرات ژنو بر زبان آوردند. این بنر‌ها تنها چند روز پس از آغاز دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 1+5 در ژنو، در خیابان‌های تهران نصب شده ‌است؛ مذاکراتی که از سوی طرف‌های غربی و حتی آمریکایی‌ها «جدی» و «مفید» توصیف شده و قرار است در هفته‌های آینده نیز ادامه یابد.

در جریان این مذاکرات اما هیات‌های مذاکره‌کننده ایرانی و آمریکایی نیز با یکدیگر جداگانه دیدار و گفت‌و‌گو کردند و این گفت‌وگوها در حالی انجام شد که پیش از آن، رئیس‌جمهور کشورمان در جریان اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، ضمن اعلام آمادگی ایران برای گفت‌وگو از موضع برابر با دولت آمریکا، به منظور حل مشکلات و سوءتفاهم‌های موجود بر سر پرونده هسته‌ای ایران خبر داد و در جریان آخرین روز اقامت خود در نیویورک نیز، در تماس کوتاه تلفنی با باراک اوباما، بر رفع تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران و حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران با حفظ حقوق مسلم هسته‌ای کشورمان تاکید کرد. در این بین باید پرسید اقدام اخیر شهرداری تهران به چه معناست؟


برخی سایت‌های خبری و تحلیلی در واکنش به نصب این بیلبوردها نوشتند: این بیلبوردها بازتاب وسیعی در رسانه‌های خارجی داشته و بسیاری از تحلیلگران رسانه‌های غربی و حتی عربی، این موضوع را نشان‌دهنده تلاش مضاعف افراطیون برای بر هم زدن مذاكرات ارزیابی كردند. یكی از رسانه‌های غربی در این باره نوشت: بنرهایی که به نظر می‌رسد هدف از آنها، «تخریب» مذاکرات ایران و آمریکا باشد، از روز دوشنبه در اکثر تقاطع‌ها و خیابان‌های تهران نصب شده‌اند. این بنر‌ها که «صداقت آمریکایی» عنوان گرفته‌اند، به نظر می‌رسد حاوی این پیام باشند که مذاکره با آمریکا سودی ندارد چرا که آمریکایی‌ها «فاقد صداقت» هستند.


در همین زمینه سایت تابناك نزدیك به محسن رضایی نیز نوشت: نصب حجم وسیعی از بنرهای بزرگ در نقاط مختلف تهران با طرح‌های نمادین مبلغ عدم هرگونه مذاکره با آمریکا، این پرسش را پیش کشیده که چه نهادی با چه پشتوانه‌ای اقدام به نصب این حجم عظیم از تصاویر کرده و چه میزان تاثیرگذار خواهد بود؟... در یکی از این تصاویر، یک سوی میز مذاکره شخصی با کت و شلوار نظامی مقابل شخصی با ریش پرفسوری نشسته و ظاهرا اشاره مستقیمی به مذاکرات اخیر دارد. در تصویر دیگر دستی برای گرفتن دستی دیگر دراز شده که به دست شیطان تعبیر شده و در تصویر سومی که بیشتر در سطح پایتخت دیده می‌شود، مردی به همراه سگ وحشی پای میز مذاکره نشسته است. به نوشته این سایت؛ آن‌گونه که نشانه‌های پای این بنر‌ها حکایت می‌کند، تصاویر توسط «سازمان هنری اوج» به مدیرعاملی «احسان محمدحسنی» تهیه شده و نشر یافته است؛ سازمانی که البته یک موسسه است و محمدحسنی نیز نه تنها در این سازمان نیست بلکه ظاهرا مسئولیت‌های دیگری دارد!

شورای شهر برخورد کند

کامبیز نوروزی یکی از حقوقدانان کشورمان در این باره در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک نوشت: شورای شهر تهران که بارأی مستقیم مردم تهران انتخاب شده است یا نمی‌خواهد یا نمی‌تواند در امانتداری رأی مردم به وظایف قانونی مهم و گسترده‌ای که برای نظارت بر شهردای تهران برعهده دارد عمل کند. شهرداری تهران هرچه می‌خواهد در تهران انجام می‌دهد.

از تراکم‌فروشی‌های غیرقانونی گرفته تا طرح‌های زیانبار محیط‌زیست شهری تا بروز فجایعی مثل ماجرای ایران زمین تا اوضاع و احوال حاکم بر نظام مالی شهرداری و ده‌ها و صدها موضوع دیگر. اما هرچه تا حال این شهرداری کرده است به کنار، کدام مجوز قانونی اجازه می‌دهد که شهرداری تهران در مسائل سیاست بین‌المللی کشور که تحت هر شرایطی خارج از اختیارات شهرداری است به خودش اجازه مداخله دهد؟ معلوم نیست که چرا و چگونه این تابلوی تبلیغاتی در سطح شهر تهران پر شده است؟ و این شورای شهر در مورد آن سکوت می‌کند. آقای رئیس و اعضای شورای شهر تهران! به رأی مردم احترام بگذارید و نشان دهید که بودن و نبودنتان تفاوتی با هم دارد. شما طبق قانون نهاد بالادستی شهرداری هستید و کلی کار می‌توانید بکنید. این را می‌دانید؟»

مجلس بررسی می‌کند

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس هم از بررسی موضوع نصب تابلوهایی با عنوان «صداقت آمریکایی» در سطح شهر تهران در جلسه روز یکشنبه این کمیسیون خبر داد. محمدجواد کولیوند با اشاره به نصب تابلوهایی باعنوان «صداقت آمریکایی» در سطح شهر تهران گفت: برخی می‌خواهند موضوع مذاکره با آمریکا را با توجه به اعلام نظرسنجی از مردم، مردمی جلوه دهند و افکار عمومی را نیز درگیر بحث مذاکره با آمریکا کنند.

وی با بیان اینکه نظام ما نظامی ولایی است، افزود: باید دید مقام معظم رهبری درخصوص بحث مذاکره با آمریکا چه نظری دارند و ایشان هستند که باید در نهایت درخصوص این موضوع اعلام نظر کنند اما عده‌ای می‌خواهند طوری جلوه دهند که مردم مستقیما درباره مذاکره با آمریکا و نحوه مذاکره تصمیم می‌گیرند. نماینده کرج در مجلس همچنین از نهاد متولی در این باره اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: نصب اینگونه تابلوها وظیفه شهرداری است اما از اینکه دقیقا چه نهادی مسئول طراحی و ایده این موضوع است، اطلاعی ندارم.

سکوت اصولگرایان در برابر اقدام شهرداری

نکته قابل تامل سکوت اصولگرایان در برابر این اقدام شهرداری است چنانکه آنها اظهارات قبلی خود را فراموش کرده‌اند. هشتم مهرماه بود که مشخص شد اصلاح‌طلبان نیمی از کرسی‌های شورای شهر را به دست گرفته‌اند. در آن زمان هم پرویز سروری از اصولگرایان شورای شهر گفت نگران سیاسی شدن شهرداری هستیم! آیا اکنون این نگرانی در اصولگرایان وجود ندارد که شهرداری اقدام به نصب بنرهایی کرده است که هیچ ارتباطی با این نهاد ندارد و باید مورد بررسی کارشناسان وزارت خارجه قرار گیرد که تا چه حد در روند مذاکرات خلل ایجاد خواهد کرد!

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد