"ورود احکام حکومتی به استفتائات شرعی"
پارسینه: پیشنهاد جتالاسلام نظرزاده، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی
به گزارش پارسینه به نقل از شبکه اجتهاد، حجتالاسلام عبدالله نظرزاده، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره رابطه نسبت احکام حکومتی و اسفتائات مردم و اجتماع اظهار داشت: در حال حاضر احکام حکومتی چندانی در فتاوا و استفائات مراجع مشاهده نمیشود و ما نسبت به این مسئله غفلت کردهایم. به طور مثال در استفتائات شرعی مردم از رهبران انقلاب اسلامی احکام حکومتی چندانی مشاهده نمیشود.
وی افزود: وقتی مقام معظم رهبری در کردستان فتوای حرمت دشنام به مقدسات اهلسنت را بیان کردند باید به عنوان ادبیات حکم حکومتی وارد استفتائات میشد به این معنا که از امروز لعن و توهین به مقدسات اهلسنت به حکم حکومتی حرام است و هرکسی که مرتکب این مسئله شود عقاب خواهد شد؛ چوم حکم حکومتی مفهومش این است.
حجتالاسلام نظرزاده در ادامه با اشاره به ایام حکومت حضرت علی (ع) در کوفه تصریح کرد: زمانی حضرت علی (ع) در دوره حکومتشان در کوفه فرمودند: «نماز تراویح را به جماعت نخوانید» صدای همه بلند شد، حضرت به امام حسن (ع) فرمودند بروید بگویید بخوانند. این به معنای مشروع شدن نماز نبود بلکه یک حکم حکومتی بود.
این استاد دانشگاه افزود: در جایی دیگر حضرت علی (ع) فرمودند: «افراد در بازار ننشینند» این یک حکم حکومتی بود و حتی شلاق هم میزدند. چون بعضیها در بازار می نشستند و چشم چرانی میکردند.
حجتالاسلام نظرزاده در پایان تاکید کرد: ما باید «ادبیات احکام حکومتی» را ایجاد کنیم. البته باید توجه داشت اینطور احکام لزوما به معنای انطباق کامل به شرع نیست بلکه حکم حکومتی است
این آقا یکهوئی از کجای دین سر و کله اش پیدا شده است که خود را حاکم بر همه فقهاء و فقه شیعه می داند و خیال می کند کسی جز او ملتفت فقه شیعه نشده است ؟
اتفاقا آن بخش نماز تراویح کاملا علیه ایده ایشان است. اگر حکم حکومتی بودممنوعیت نماز حکم حکومتی بود. امام مساله شرعی اش را بیان کرده است و گفته است این مشروعیت ندارد. مردم اما اگر خواندند آزادند بخوانند یا نخوانند. این کاملا ضد این ایده است.