گوناگون

پیش بینی کرباسچی از خروجی انتخابات ریاست جمهوری

پیش بینی کرباسچی از خروجی انتخابات ریاست جمهوری

غلامحسین کرباسچی، فعال سیاسی اصلاح طلب به خبرآنلاین می گوید: در دولت پنج وزیر و معاونی که پهلوی هم نشسته اند به این اندازه همدیگر را قبول ندارند که بگویند حداقل یکی از ما نامزد ریاست جمهوری شود؟ این یعنی چه که اینها می خواهند با هم رقابت کنند؟ مگر آنها با هم همفکر نیستند؟

 ثبت نام فله ای کاندیداهای ریاست جمهوری نقد چهره های سیاسی و تحلیلگر در اردوگاه های سیاسی مختلف را به دنبال داشت، از جمله این چهره ها غلامحسین کرباسچی، عضو حزب کارگزاران سازندگی است. او که با خبرآنلاین گفتگو کرده تاکید می کند؛«۵ مقام دولتی آنقدر همدیگر را قبول نداشتند که حداقل یکی از آنها نامزد شود؟ یا رئیس مجلس با نایب خود ثبت نام کرده است، یعنی معاون مجلس آقای قالیباف را قبول ندارد که بگوید من به او رای می دهم؟ از آن خنده دار تر اینکه دو تا برادر با هم آمده اند، این یعنی چه؟»

وی با انتقاد از کاندیداتوری قالیباف این را هم می گوید که «پیش بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است»

دبیرکل پیشین حزب کارگزاران حضور زنان را سمبلیک می داند و تاکید دارد؛« مردم که نمی آیند به ریش و قیافه کاندیدا رای دهند، مردم می گویند برنامه تان چیست و چکار می خواهید بکنید؟»

کرباسچی در این گفتگو درباره حضور کاندیداهای اصلاح طلب در انتخابات، ردصلاحیت احمدی نژاد و حضور همفکرانش در انتخابات، اشکالات قانون انتخابات و ...نیز اظهارنظر کرده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید؛

***********

آقای کرباسچی! شما در توئیت و البته مصاحبه ای از ثبت نام فله ای کاندیداهای ریاست جمهوری انتقاد کردید، نقد شما ناظر به چیست؟

حضوراین همه نماینده مجلس و ۵ مقام دولت برای کاندیداتوری ریاست جمهوری آبروریزی است و قشنگ نیست انتخاباتی برگزار شود که معلوم نیست چه کسی چه کاری می خواهد بکند. ممکن است پشت پرده این باشد که دولتی ها یک صف بندی کرده اند که یک وقت در مناظرات کسی نقد آقای رئیسی را نکند و اینها بتوانند از ایشان دفاع کنند، ولی واقعیت این است که از نظر مردم معنایی ندارد که یک نفر چندین بار کاندید شود.

نمی فهمم قالیباف به دنبال چیست، آنهم وقتی به تازگی رئیس مجلس شده است

مثلا آقای قالیباف یک هفته بعد از کسب ریاست مجلس کاندیدای ریاست جمهوری شد و ...

قالیباف سه بار کاندیدای ریاست جمهوری شده و الان هم رئیس مجلس است، من نمی فهمم او به دنبال چه چیزی است. کسی که به تازگی با این همه فشار و تبلیغات توانسته رئیس مجلس شود بعد یک مرتبه بیاید برای ریاست جمهوری! لابد پیش خودشان فکر می کنند که از مجلس استعفا نداده و الان هم سنگ مفت گنجشک مفت است و اگر رئیس جمهور شد که شد اگر هم نشد که بر می گردد مجلس. از نظر افکار عمومی اینکار خیلی جالب نیست.

از طرف دیگر آمار نشان می دهد که ۲۸۷ نفر به وزارت کشور مراجعه کرده اند و ۸۰ مقام ثبت نام کرده اند و ...

البته در دوره های قبل این تعداد خیلی بیشتر بود.

در دوره های قبل یک مشت درِ دیوانه می آمدند، مثلا یکی با شال و کلاه درویشی آمده بود و یا یکی کشکول به دست می گرفت، یکی پرچم دستش بود، اینها را می گویم درِدیوانه و قصد جسارت به رجُل سیاسی را ندارم، آنها می دیدند درب وزارت کشور باز است می آمدند داخل ببینند چه خبر است، دوربین ها به سراغ آنها می آمدند، عکس می گرفتند و خوششان می آمد.

۵ مقام دولتی آنقدر همدیگر را قبول نداشتند که حداقل یکی از آنها نامزد شود؟

ولی الان ۸۰ مقام آمده اند، یعنی اینها یا نماینده مجلس، نایب رئیس مجلس، رئیس مجلس یا وزیر و معاون رئیس جمهور یا سیاستمدار هستند، یعنی در دولت پنج وزیر و معاونی که پهلوی هم نشسته اند به این اندازه همدیگر را قبول ندارند که بگویند حداقل یکی از ما نامزد ریاست جمهوری شود؟ این یعنی چه که اینها می خواهند با هم رقابت کنند؟ مگر آنها با هم همفکر نیستند؟

کاندیداتوری دو برادر در انتخابات خنده دار است

در مجلس هم همینطور، ثبت نام نمایندگان به جای خود ولی رئیس مجلس با نایب خود ثبت نام کرده است، یعنی معاون مجلس آقای قالیباف را قبول ندارد که بگوید من به او رای می دهم؟ از آن خنده دار تر اینکه دو تا برادر با هم آمده اند، این یعنی چه؟

مگر انتخابات مسخره بازی است که یک نفر به نفع دیگری کنار برود که پُست بگیرد؟

پیش بینی می شود خیلی از این افراد به نفع دیگری کناره گیری کنند، مثلا شاید دولتی ها به نفع هم کنار بروند یا مجلسی ها.

انتخابات مسخره بازی نیست که آدم به نفع یکی دیگر کنار برود. یک وقت است که شما یک جبهه بندی سیاسی دارید ،یک گروهی که واقعا یک سری طرفدار دارند وارد انتخابات می شوند و بعد می آیند با یک گروه دیگر ائتلاف می کنند و یک دولت ائتلافی تشکیل می دهند و به نفع یکی کنار می روند، ولی اینکه به نفع هم کنار بروند و بگویند در دولت باید به من یک پُستی بدهید درست نیست.

الان همه تفسیرها همین است که همه آمده اند پُست بگیرند. آن یکی توئیت من این بود که انگار آدم احساس می کند که عده ای می آیند و می گویند این کاغذ رد و تائید هر دو به درد ما می خورد، اگر تایید شدیم هرجا خواستیم استخدام شویم رو می کنیم اگر رد شدیم و دولتی آمد روی کار که با دولت قبلی مخالف بود می گوییم آقا ببینید شورای نگهبان ما را رد کرده، اگر آدم خیل بدبین باشد می گوید اینها فکر این هستند که اگر خدای ناکرده این نظام از بین رفت بیایند بگویند این نظام ما را هم ردصلاحیت کرد.

تخریب انتخابات است اگر...

منظورتان آقای حقانیان است؟

حالا هر کسی، بقیه هم به دردشان می خورد، من می خواهم بگویم این تخریب انتخابات است. همه جای دنیا یک سری محدودیت ها دارند و می گویند احزاب بیایند و کاندیدا معرفی کنند، داخل خودشان دعوای شان را بکنند و دست آخر یک نفر کاندیدا معرفی کنند یا نه می گویند ۵۰۰ استاد دانشگاه باید یک نفری را برای این پست تائید کنند تا ایشان بتواند در لیست انتخاباتی بیاید، یا حتی از آدم های عمومی مثلا ۱۰ هزار نفر امضا کنند که این فرد برای کاندیدا شدن خوب است.

مردم به ریش و قیافه کاندیدا رأی نمی دهند

اینجا با این شرایط بهتر است بیایند یک جریمه ای بگذارند و بگویند هر کس که کاندیدا شد اگر کمتر از ۲ درصد رای آورد باید هزینه آن بخش انتخابات را پرداخت کند، اینکه سنگ مفت گنجشک باشد درست نیست.

تاکنون چندین بار مجلس و شورای نگهبان قانون انتخابات را عوض کرده اند و آخرش این شده است. ببینید چه سردرگمی پیش آمده و اصلا کسی نمی تواند تفسیر کند که در این انتخابات به چه کسی و بر اساس کدام معیار رأی دهد، آیا اصول گراها آمده اند؟ تندروها آمده اند؟ کندروها آمده اند؟ اصلاح طلبان آمده اند؟ تازه هر کدام می خواهند در این شرایط چکار کنند؟ برنامه شان چیست؟ مردم که نمی آیند به ریش و قیافه کاندیدا رای دهند، مردم می گویند برنامه تان چیست و چکار می خواهید بکنید؟

اگر اصلاح طلبان بدون سیگنال مثبت شورای نگهبان آمده اند، اشتباه کرده اند

به اصلاح طلبان اشاره داشتید، در این دوره انتخابات اصلاح طلبان هم تا اینجای کار که ثبت نام بوده وارد عرصه شده اند حتی آنها که در انتخابات اخیر پای صندوق هم نیامدند، کاندیدا معرفی کرده اند بنظر شما آنها سیگنال مثبتی از شورای نگهبان جهت حضور دریافت کرده اند؟

من خبر ندارم ولی اگر واقعا سیگنالی داده نشده باشد و آمده باشند منطقی ندارد. مگر اینکه بگویند ما مثل دفعه قبل اشتباه کرده ایم، چون به هر حال ما باید در صحنه باشیم و باید رأی مان معلوم شود. من آن دفعه هم گفتم اگر کسی می خواهد انتخابات را تحریم کند باید سینه اش را سپر کند و به مردم بگوید مردم ما به عنوان اصلاح طلب نمی خواهیم رأی بدهیم و شماها هم نروید رأی بدهید. اگر اینکار را نکند آنوقت آن ضد انقلاب های خارج نشین می آیند و می گویند تمام اینهایی که در کشور رأی ندادند طرفدار پهلوی و ...بودند و این خیلی بدتر است.

اگر رسما به مردم بگویند شما اگر طرفدار ما هستید در انتخابات شرکت نکنید خیلی بهتر از این است که بگویند کاندیدا نداریم و نه جرات تحریم کردن داشته باشند و نه جرات تحریم نکردن. اگر سیگنالی نگرفته باشند و به میدان آمده باشند اشتباه کرده اند.

کاندیداتوری زنان سمبلیک است و تایید صلاحیت نمی شوند

حضور خانم ها رادر این عرصه چگونه می بینید؟

بنظر من این یک کار سمبلیک است ،به این خانم ها گفته اند بیایید و آنها هم می دانند که تایید نمی شوند. فعلا آقایان را کسی تائید نمی کند چه رسد به خانم ها.

این سونامی ثبت نام را تا چه حد متاثر از حضور گسترده رسانه ها می بینید، مثلا برخی افراد که طرد شده یا از یاد رفته اند با ثبت نام و انتشار عکس و فیلم مجددا بر سر زبان ها می افتند.

من دلم نمی خواهد مقامات و نماینده ها را دراین حد پایین بیاورم که بگویم آمده آنجا که عکسش منتشر شود، این خیلی توهین است. من چنین جسارتی نمی خواهم بکنم ولی نحوه عمل بعضی ها ممکن است در ذهن ها این موضوع را تداعی کند.

قاعدتا احمدی نژاد و همفکران او نباید تایید صلاحیت شوند

آقای کرباسچی! فکر می کنید آقای احمدی نژاد تایید صلاحیت بشوند؟

من نمی توانم کار شورای نگهبان را پیش بینی کنم ولی علی القاعده نباید تایید صلاحیت شود، قبلا هم این اتفاق افتاده است. من فکر می کنم شورای نگهبان وقتی کسی مثل آقای هاشمی را رد صلاحیت می کند بعید می دانم کس دیگری را که حتی دو دوره هم رئیس جمهور بوده تائید کنند.

یعنی نباید کسی توقع داشته باشد که بیشتر از دو دور نوبت ریاست جمهوری داشته باشد، ۸۵ میلیون جمعیت داریم و هر کسی دو دور رئیس جمهور شود دیگر نوبت به کس دیگری نمی رسد.

تعداد قابل توجهی از از اعضای کابینه احمدی نژاد ثبت نام کرده اند، فکر نمی کنید ایشان با علم به رد صلاحیت برخی دوستان خود را وارد عرصه کرده تا شاید از موفقیت آنها بهره مند شود؟

اینها باید آن تصمیم گیران و حاکمیت را یا خواب فرض کنند یا خیلی پرت. اگر خود ایشان را رد کنند قاعدتا باید همفکران او را نیز ردصلاحیت کنند. البته وزن افراد هم خیلی مهم است، شورای نگهبان ۵ تا ۶ نفر را معرفی خواهد کرد.

خروجی این انتخابات یا لاریجانی است یا قالیباف

خروجی مناظرات را چگونه می بینید؟

مناظرات که در سبک و سیاقی نیست که مردم چیزی دست شان بیاید که این رئیس جمهور چه برنامه ای را قراراست اجرا کند. یکی علیه دیگری می گوید و دیگری پرونده شخص دیگر را رو می کند. اینها به درد مردم نمی خورد و مردم می دانند همه اینها بالاخره یک مسائلی با هم دارند و ممکن است علیه یکدیگر صحبت کنند.

منتهی مردم خوششان می آید که برخی مسئولینی که از آنها دلخوری دارند را ببینند که به جان هم افتاده اند، لذا از این چیزی در نمی آید.

صرف نظر از احمدی نژاد از بین آقایان لاریجانی ،قالیباف ،زاکانی و جلیلی شانس کدامیک را بیشتر می بینید؟

پیش بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است، چرا که بقیه رأی چندانی ندارند. مگر تحرکی در آرای خاکستری ایجاد شود که من چنین زمینه ای را فعلا نمی بینم.

ارسال نظر

  • علی

    از این کرباسچی بپرسید جلیلی و زاکانی و قالیباف که به نفع رییسی کنار رفتند کدومشون مسئولیت گرفتن در دولت؟
    حالا نه اینکه کارگزترتن و اصلاحات وقتی به نفع دیگری میرن کنار پست نمیگیرن!
    به کرباسچی یاداوری می کنم حضور جهانگیری در انتخابات 96 رو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    نمای روز

    اخبار از پلیکان

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار