گوناگون

سکاندار مطمئن صنعت و تجارت

سکاندار مطمئن صنعت و تجارت

انتخابات ۱۵ تیرماه ۱۴۰۳ نقطه عطفی در ایجاد وفاق ملی و حرکت به سمت اداره جامعه مبتنی بر کاردانی و تخصص محسوب می شود.

مسعود پزشکیان در حالی نهمین رئیس جمهور ایران شد که براساس شواهد و عملکردها جریان رقیب او از هر عملی برای تصاحب پاستور بهره گرفت.

آقای پزشکیان در برنامه‌های تبلیغات انتخاباتی به موارد متفاوتی اشاره کرد؛ بهره گیری از توان متخصصان و کارآمدان در ساختن ایران، پرهیز از انحصارگرایی، مشارکت دادن مردم در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها و تعهد به اجرای وعده‌هایی که داده شده همواره مورد تأکید او قرار داشت.

در یادداشت آقای پزشکیان که در تهران تایمز منتشر شد تأکید نمود: إصلاحات، تقویت وحدت ملی و تعامل سازنده با جهان راهبردهایی است که دنبال خواهد شد. حالا فصل ساختن ایران است. در انتخاب کابینه، ورود شایسته ترین‌ها به عرصه اجرا و بررسی کارنامه آنان ضرورتی انکار ناپذیر است.

موضوعی که محمد جواد ظریف رئیس شورای انتقالی دولت چهاردهم در این خصوص معتقد است "کسانی که انتخاب می‌شوند باید نگرش و رویکرد راهبردی، مهارت کار جمعی و اعتقاد به کار کارشناسی داشته باشند. "اهمیت وزارت صمت به عنوان یکی از اضلاع اقتصادی دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت برکسی پوشیده نیست.

این وزارت خانه باید خانه امنی برای تجار، بازرگانان، صنعتکاران، فعالان حوزه معدن، کارآفرینان، تشکل‌های تخصصی این حوزه‌ها باشد.

وزراتخانه‌ای که باید عادلانه، عالمانه و صادقانه برای این بخش‌ها تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی نماید.

طبیعی است برای رسیدن به موفقیت، مشارکت ذینفعان ضروری است، برای حصول نتیجه راهی جز گشودن درب‌های مدیریت به روی فعالان صنعت، معدن و تجارت وجود ندارد.

وزارت صمت از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها ست که ارتباط مستقیمی با فعالان اقتصادی و نقش غیر قابل انکاری در پویایی جامعه دارد. علاوه بر تحقق رشد اقتصادی می‌تواند به رفاه و معیشت مردم هم کمک کند، رشد ناخالص داخلی را ارتقا بخشد، به عبارت روشن‌تر مهم‌ترین وزارت خانه بعد از نفت و به اعتقاد برخی کارشناسان متولی ۳۰ اقتصاد کشور وزارت صمت است. کشور در شرایط خاصی قرار دارد، اقتصاد و معیشت مردم به شدت دچار اختلال شده و باید برای گذر از بحران‌ها، با اتکا به توان متخصصان، مشارکت ذینفعان و برنامه‌های منسجم، مسائل را مدیریت کرد.

مهدی کرباسیان، واجد همه ویژگی‌هاست؛ هرگاه مدیریت اجرایی کشور از مدیران کاربلد و توانا برخوردار بوده، بسیاری از تنگناها و مشکلات مرتفع شده و راه برای حصول نتیجه هموارتر گردیده است. مهدی کرباسیان را می‌توان تنها گزینه برای این وزارت خانه مهم در نظر گرفت.

در ادامه به چرایی طرح این نام پرداخته می‌شود.

کرباسیان تحصیلات عالیه در رشته‌های حسابداری، مدیریت بازرگانی MB، مدیریت عالی و دکترای مدیریت را از دانشگاه اوکلاهماسیتی آمریکا، مدرسه عالی بنف کانادا و دانشگاه بیزلی اسکاتلند دارد.

در واقع به لحاظ دانش و توان علمی جایگاه ویژه‌ای دارد. از ابتدای پیروزی انقلاب همواره در مسئولیت‌های مختلف، شایستگی‌های خود را نشان داده است؛ فرمانداری نوشهر، معاونت وزارت راه و ترابری در امور حمل و نقل، قائم مقامی ریاست بنیاد مستضعفان، معاونت وزارت نفت در امور بازرگانی، عضویت در هیات مدیره و مدیر بازرگانی شرکت ملی نفت ایران، ریاست هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی، معاونت وزیر و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران، معاونت کل وزارت امور اقتصاد و دارایی، عضویت هیات رئیسه صندوق اوپک (وین ـ اتریش)، عضویت هیات رئیسه بانک توسعه اسلامی(جدهّ) عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادر، ریاست هیات مدیره و مدیر عامل شرکت منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس(عسلویه)، ریاست هیات مدیره صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت، معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت و ریاست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، عضویت در شورای عالی جامعه حسابداران رسمی ایران، عضویت هیات امنای سازمان تامین اجتماعی، عضویت در هیات امنای صندوق اعتباری حمایت از نویسندگان، روزنامه نگاران و هنرمندان و عضویت در هیئت مدیره شرکت تامین سرمایه کاردان نشان دهنده تسلط او بر حوزه‌های مدیریتی است.

مهدی کرباسیان کارنامه درخشانی در عرصه مدیریتی از خود برجای گذاشته که در سالهای مدیریت نشان‌های ملی درجه ۲ لیاقت ،مدیریت و نشان درجه دو خدمت را از عالیترین مقام اجرایی کشور دریافت نموده است.

مهمتر از این‌ها ارتباط ناگسستنی او با حوزه‌های صنعت، معدن، تجارت و بازرگانی است؛ کرباسیان بخوبی نقشه راه توسعه تجارت، تقویت بازرگانی، فعالسازی معادن، توسعه ارتباطات بازرگانی، شناخت بازارهای هدف در کالا و خدمات ترسیم کرده است. این نقشه راه به پشتوانه تجارب چهل ساله‌ای است که به دست آمده است.

او بخوبی می‌داند که چرا اقتصاد کشور در دولت سیزدهم به بحران نزدیک شد؛ او معتقد است: "تصمیمات عجولانه، غیرکارشناسی و امنیتی کردن ارز و داستان ثبت‌سفارش و… که عواقب سیاسی هم پشت آن داشت، کشور را از نظر اقتصادی دچار بحران کرد."

کرباسیان بلایی که بر سر معادن از ورود نظامیان و صندوق‌های بازنشستگی تا فروش جواز معادن در بازار، از مضرات خام فروشی تا شرکت‌های خصولتی و واگذاری‌های مسئله دار فرود آمده را با همه وجود لمس کرده است.

در زمانی که معاونت وزارت صمت و ریاست ایمیدرو را عهده‌دار بود، نقشه راه چهارساله معدن و صنایع معدنی را تدوین نمود.

او با تجربه گرانسنگی که در حوزه اقتصاد دارد به روشنی معتقد است:" تورم بالای ۴۰ درصد، رشد اقتصادی کم‌جان، کسری شدید بودجه، محدودیت‌های بین‌المللی و پایین بودن سرمایه اجتماعی." چه عواقب سختی دارد؟ میزان سرمایه‌گذاری خارجی در یک دهه گذشته نزدیک به صفر است و باید در این حوزه طرحی نو درانداخت.

جوانان صنعت و تجارت در صف اول

کرباسیان علی‌رغم اینکه متولد سال ۱۳۳۰ است، اما به گواه بسیاری از فعالان حوزه صنعت و اقتصاد کشور پابه پای جوانان در عرصه‌های مختلف صنعت حرکت می‌کند، در گذشته طی یادداشت یکی از فعالان صنعت، او را «جوان ۳۰ ساله‌ای که متولد ۱۳۳۰ است» نامیدند که مورد تایید فعالان این حوزه قرار گرفت.

اکثر دوستان و همراهان وی، جوانان نخبه و کارشناسان زبده حوزه صنعت، معدن و تجارت هستند، که با سابقه درخشان در حوزه وزارت صمت، شناخت کافی از کارشناسان جوان و جوانان توانمند این حوزه، را دارد. از این رو کرباسیان با روحیه جوان و تجربه ۴۰ ساله صنعت و اقتصاد، می‌تواند جوانان نخبه این حوزه را هدایت، حمایت و راهنمایی کند. وی می‌تواند نقش مهم رهبری تیم اقتصادی دولت را در حوزه صنعت، معدن و تجارت را به خوبی عهده‌دار باشد.

امروز اگر صنعت ما قابلیت رقابت با محصولات مشابه کشورهای دیگر ندارد، اگر معادن ما هزینه‌زا یا برخی راکد شده‌اند، اگر تجارت و بازرگانی دچار اختلال است، باید به فکر نجات این حوزه‌ها با سپردن کلید مدیریت به کاردانان بود.

مهدی کرباسیان، تنها گزینه‌ای ست که همه شرایط لازم را برای پذیرش مسئولیت وزارت صمت داراست. از تجربه و تخصص بهره وافی دارد، منابع انسانی، ظرفیت بخش‌های صنعتی، معدنی و تجاری را به درستی می‌شناسد.

او خواهد توانست با تیمی کارشناس و نخبه جوانان کشتی بحران‌زده صنعت، معدن و تجارت را به ساحل آرامش برساند. قطعا رئیس جمهور منتخب هم در این مقطع حساس همه جوانب را در انتخاب همکارانش در کابینه خواهد سنجید.

 

ارسال نظر

  • Alex

    یکی از بزرگترین و کار درست ترین مدیران ایران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار