گوناگون

تنها راه تعجیل‌ظهور از دید آیت‌الله‌جوادی

پارسینه: باور کنیم که قرآن حبل متین و طناب ناگسستنی است که یک طرفش به دست خداست و یک طرفش به دست ما. بهترین راه برای تقرّب به خدا، آشنایی با قرآن، باور کردن معارف قرآن، تخلّق به اخلاق قرآنی، عمل کردن دستورهای قرآنی و انتشار این معارف است.

پارسینه-گروه فرهنگی: جمعی از بانوان دانش پژوه رشته تفسیر قرآن با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت الله جوادی آملی دیدار کردند. در این دیدار آیت‌الله جوادی آملی در سخنانی قرآن را حبل متین الهی خوانده گفت: ما باور کنیم که قرآن حبل متین است و طناب ناگسستنی است که یک طرفش به دست خداست و یک طرفش به دست ما. بهترین راه برای تقرّب به خدا، آشنایی با قرآن، باور کردن معارف قرآن، تخلّق به اخلاق قرآنی، عمل کردن دستورهای قرآنی و منتشر کردن این معارف است. چون قرآن همتای عترت و عترت(علیهم السلام) همتای قرآن‌اند، یقیناً این دو رشتهٴ از یک طناب‌اند که تار و پود یکدیگر را تأمین می‌کنند و هر دو به دست بی‌دستی ذات اقدس الهی‌اند. و اگر خواستیم زمینه ظهور حضرت را هم فراهم کنیم تنها راه، اعتصام به این دو ثقل وزین و عظیم، علماً و عملاً است.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: تلاش ما این باشد که امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما را ببیند، نگاه ما به آن حضرت گرچه فخر ماست، ولی معیار سعادت این است که آنها ما را ببینند، خیلی‌ها بودند که محضر پیامبر(ص( را درک می‌کردند و آن حضرت را ظاهراً می‌دیدند ولی راه به مقصد نبردند؛ عمده آن است که آن ذوات قدسی ما را ببینند، ما تلاش و کوششمان این باشد که وجود مبارک حضرت(ارواحنا فداه) ما را با نظر اجلالی و تشریفی نگاه کند اگر آن نگاه نصیب ما شد ما هم توفیق علمی پیدا می‌کنیم هم توفیق عملی.

وی در ادمه همگان را به احیاء اساس خانواده در جامعه در پرتو آموزه های قرآنی دعوت کرده گفت: خدا این توفیق را داد با علوم الهی در پناه قرآن و عترت آشنا شدید سعی کنید عملاً هم قرآنی و روایی باشید که اخلاقتان، گفتارتان، رفتارتان، مَنش‌تان، روش‌تان آموزنده باشد و اساس خانواده را در جامعه احیا کنید، هم شما و هم آنهایی که دانش‌آموخته‌ها و نخبگان و فرهیختگان دانشگاهی‌اند جوان‌ها را طرزی تربیت کنید که مسئله نکاح که سنّت پیامبر(صلّی الله علیه و آله و سلّم) است زنده بشود و در هیچ جایی سخن از طلاق نباشد ـ خدای ناکرده ـ اگر جایی سخن از طلاق شد این کسی که طلاق گرفت یا گرفتار افسردگیِ منزل می‌شود یا ـ خدای ناکرده ـ افسارگسیختگی حاشیه خیابان که هر دوی آنها خطرناک است .

استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که منظور از نکاح، مجرای فیض خالقیّت را سامان بخشیدن است افزود: مسئله نکاح از سنّت‌های انبیاست که وجود مبارک پیامبر(علیه و علی آله آلاف التحیّة و الثناء) فرمود این سنّت من است، منظور از نکاح، اجتماع مذکر و مؤنث نیست؛ منظور از نکاح، مجرای فیض خالقیّت را سامان بخشیدن است که کودکی به دنیا بیاید که او را با تربت ابی‌عبدالله(علیه السلام) کام بگیرند و زیر گوش راست او اذان بگویند، زیر گوش چپ او اقامه بگویند که او بتواند حافظ نظام اسلامی باشد، نه راه کسی را ببندد نه بیراهه برود، این فضیلتِ مادری است، این فضیلت همسرداری است، این فضیلت فرزندپروری است.

آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: انبیای الهی، اولیای الهی اینها به منزله پدران ما هستند که فرمود: « أنا و علیّ أبوا هذه الامّة » صدای اینها برای گوش فطرت ما آشناست حرف‌هایی می‌زنند که ما این حرف‌ها را جای دیگر شنیدیم ﴿ وَإِذْ أَخَذَ رَبُّکَ مِن بَنِی آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّیَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَی أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّکُمْ قَالُوا بَلَی ﴾ حرف‌های انبیا(علیهم السلام) حرف‌های تحمیلی نیست حرف‌هایی است که با جان ما آشناست لذا اگر کسی نتوانست آن سطح عمیق این بحث‌ها را درست ادراک کند اگر برای آنها در حدّ یک ترجمه با ذکر مثال‌های روشن‌تری به آنها منتقل کنید آن جامعه هم جامعه قرآنی خواهد شد اجر شما هم در ردیف اجر کسانی است که در علوم و معارف قرآنی دارند کار می‌کنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار