گوناگون

ماجرای نان‌هایی که باعث "سرطان" می‌شوند

پارسینه: "یکی از عوامل مهمی که امروزه باعث ایجاد گسترش سرطان در کشور شده، بحث نان است؛ نان‌هایی که افرادی با نام "نان خشکی و نمکی" آن‌ها را جمع‌آوری کرده و به دامداری‌ها و گاوداری‌ها می‌فروشند..."

این جملات بخشی از یک پیام صوتی است که اخیرا در فضای مجازی دست به دست می‌شود و نگرانی‌هایی را در اذهان عموم ایجاد کرده است.

در این پیام صوتی فردی ظاهرا پزشک از ضایعات نان و استفاده آن در تغذیه دام و طیور صحبت می‌کند و مدعی می‌شود که "این نان‌ها پس از جمع‌آوری در جایی انبار می‌شوند و پس از چند روز به دلیل رطوبت هوا کپک زده و سمی را به نام آفلاتوکسین تولید می‌کنند؛ آفلاتوکسین هم عاملی سرطان‌زا است و با ورود آن به بدن دام، گوشت، شیر و حتی کودی که از دام پای درخت ریخته می‌شود، حاوی این سم خواهند بود و در مجموع این نان باعث می‌شود که میزان رشد سرطان بالا می‌رود. "

اما سازمان غذا و دارو این مبحث را قویا تکذیب می‌کند و آن را بی‌اساس می‌داند.

مهندس سمیره صباح - معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو در این باره به ایسنا می‌گوید: اگر چه سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ در همه مواد غذایی مرطوب رشد می‌کند و ما بصورت مستمردر مصاحبه‌های خود بویژه درباره آجیل‌های مانده این موضوع را متذکر شده‌ایم، اما دوز این قارچ در نان‌های خشک آنقدری نیست که بتواند مبتلا کننده انسان به سرطان باشد .

وی تاکید می‌کند: اظهاراتی مبنی بر اینکه آفلاتوکسینی که در اثر رطوبت در نان خشک ایجاد می‌شود، سرطان‌زا است و مصرف آن توسط دام و در نتیجه مصرف شیر آن دام توسط انسان، سم آفلاتوکسین را منتقل کرده و باعث بروز سرطان می‌شود، بی‌اساس است.

صباح می‌گوید: بررسی‌های تخصصی در شیر و لبنیات هم خلاف این ادعا را ثابت می‌کند و تاکید می‌کنیم که صرفا نتایج آزمایشگاهی می‌توانند سم آفلاتوکسین ناشی از رشد قارچ را مشخص کنند و از طریق طعم، رنگ، بو و خصوصیات حسی به تنهایی نمی‌شود متوجه آن سم شد.

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو تاکید می‌کند: قاطعانه اعلام می‌شود که مقدار آفلاتوکسین موجود در نان خشک در حد مجاز بوده و این مقدار نمی‌تواند مشکلی به معنای سرطان‌زایی برای انسان ایجاد کند.

وی در پایان صحبت‌هایش می‌گوید: از کسانی که بر این ادعا اصرار دارند، می‌خواهیم با آمار وآنالیز دقیق، مطالب خود را به سازمان غذا و دارو ارایه کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد