گوناگون

مشکلات دیر خوابیدن کودکان

پارسینه: يكي از دلهره آورترين وظايف پدر و مادري، خواباندن كودكان خردسال و در خواب عميق نگه داشتن آنهاست، حتي والدين كودكاني كه خوب مي خوابند هم هر از گاهي با مشكلات بدخوابي آنها روبرو مي شوند. در حقيقت يك سوم از كودكان از مشكلات خواب رنج مي برند.

يكي از دلهره آورترين وظايف پدر و مادري، خواباندن كودكان خردسال و در خواب عميق نگه داشتن آنهاست، حتي والدين كودكاني كه خوب مي خوابند هم هر از گاهي با مشكلات بدخوابي آنها روبرو مي شوند. در حقيقت يك سوم از كودكان از مشكلات خواب رنج مي برند.
كارشناسان در حال حاضر چند اشتباه رايج والدين را شناسايي كرده اند كه مي توانند باعث بدخوابي كودكان شوند، اما خبر خوب اين است كه اين اشتباهات را با كمي درايت مي توان اصلاح كرد و اعصابي راحت تر و خانواده اي شادتر داشت. حال ما در اينجا به يكي از اين اشتباهات و شيوه اصلاح آن اشاره مي كنيم...
آن طور كه معلوم شده، بچه هاي مدرسه اي قرن بيست و يكم به طور متوسط شب ها بيش از يك ساعت كمتر از بچه هاي قرن بيستم مي خوابند. كودكان هم اين روزها در مقايسه با دوران رشد والدين شان از آنها كمتر مي خوابند. دكتر «مارك ويس بلوت» پزشك اطفال و نويسنده كتاب «كودك شاد و الگوهاي صحيح خواب» مي گويد: «كودكان امروزي در دوران طفوليت و اوايل دوره بلوغ در مقايسه با بچه هاي دهه ۷۰ و ۸۰ ميلادي كمتر مي خوابند و نتيجه اين تغيير در الگوي خواب؛ به سختي به خواب رفتن و بدخوابي است. ضمن آنكه اين بچه ها در طول شب چندين بار از خواب بيدار مي شوند و والدين شان را هم از خواب بيدار مي كنند.»
اگر شما هم جزو آن دسته از والديني باشيد كه نوزاد يا كودك خردسال تان را به يك الگو يا برنامه منظم خواب عادت نداده باشيد، معمولاً به او اجازه مي دهيد كه شب ها بيشتر بيدار بماند و بازي كند. حال همين بيشتر بازي كردن و ديرتر به رختخواب رفتن باعث خستگي بيش از حد كودك تان مي شود و خستگي بيش از حد هم باعث بدخوابي مي شود و نمي گذارد او به راحتي به خواب رفته و تمام شب را بخوابد. علاوه بر آن، وقتي سر يك ساعت معين به رختخواب نرود، صبح زودتر از موعد مقرر از خواب بيدار شده و احساس خستگي مي كند. از طرفي بچه ها معمولاً در پيش دبستاني و دبستان با يك سري برنامه هاي زمانبندي شده شامل فعاليت هاي ورزشي يا تكاليف درسي خارج از مدرسه روبرو مي شوند كه بايد آنها را انجام دهند و همين برنامه ها ممكن است ساعت خواب آنها را مختل كند. به عبارت بهتر، كودكان امروزي كارهاي زيادي را بايد انجام دهند و در اين ميان يكي از قوانيني كه زير پا گذاشته مي شود ساعت خواب آنهاست.
درباره اش فكر كنيد: وقتي همگي به خانه مي رسيد، شام مي خوريد، به انجام تكاليف درسي كودك تان كمك مي كنيد، به ساير امور مربوط به خانه رسيدگي مي كنيد و در مجموع سعي مي كنيد اوضاع و احوال خانه روي نظم و برنامه پيش برود، اما اگر خوب فكر كنيد مي بينيد يكي از مواردي كه به نظم در نيامده و فراموش شده، برقراري يك ساعت معين براي خواب شبانه است. شايد هم جزو آن دسته از والديني باشيد كه براي آنكه با كودك تان بر سر ساعت خواب درگير نشويد ترجيح مي دهيد او آنقدر بازي كند تا هر وقت خوابش آمد، خودش به رختخواب برود و بخوابد ولي اين شيوه اصلا‌ً عاقلانه نيست چون بچه ها وقتي بيش از حد خسته مي شوند عصبي تر، بدخلق تر و بدخواب تر مي شوند.
شيوه موثر: يك ساعت معين را براي خواب در نظر بگيريد و در صورت امكان ساعتي را نيز به چرت نيمروزي اختصاص دهيد و خودتان هم به اين برنامه پايبند باشيد. هيچ وقت هم منتظر نمانيد تا وقتي كودك تان چشم هايش را ماليد يا خميازه كشيد او را به رختخواب ببريد چون احتمالاً آن موقع از وقت خوابش گذشته است. سعي كنيد ۱۵ الي ۲۰ دقيقه زودتر از زمان خواب او را به رختخواب ببريد تا چشم هاي او تا فرا رسيدن ساعت خواب سنگين شده باشد.
با وجود آنكه بچه ها با هم فرق دارند اما «موسسه ملي خواب» مي گويد كه نوزادان و خردسالان به ۱۲ ساعت خواب، بچه هاي پيش دبستاني به ۱۳ ساعت خواب و كودكان بزرگتر به ۱۰ الي ۱۱ ساعت خواب شبانه نياز دارند. حال ببينيد كودك تان صبح ها چه ساعتي بايد از رختخواب بيدار شود، آن وقت مطابق آن برنامه ريزي كنيد.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد