گوناگون

وقتي خانم ابتکار از تعداد تالاب‌هاي كشور اطلاع ندارد! + جوابیه

وقتي خانم ابتکار از تعداد تالاب‌هاي كشور اطلاع ندارد! + جوابیه

پارسینه: 13 بهمن ماه / 2 فوريه هر سال به عنوان روز جهاني تالاب‌ها نامگذاري شده است. روزي كه نام شهر "رامسر" ايران را بر روي نام كنوانسيون جهاني حفاظت از تالاب‌ها يدك مي‌كشد.

به گزارش پارسینه، اما علي‌رغم گذشت 43 سال از سالروز نامگذاري كنوانسيون رامسر به نظر مي‌رسد حتي مسوولان سازمان حفاظت محيط زيست كشورمان هم از اين كنوانسيون اطلاع درستي ندارند به شكلي كه رييس سازمان حفاظت محيط زيست در پيام خود به مناسبت روز جهاني تالاب‌ها نه از تعداد تالاب‌هاي ثبت شده در اين كنوانسيون ايراني‌الاصل مطلع هستند و نه از وسعت آنها و نه حتي از تعداد تالاب‌هاي ثبت شده ايران در اين كنوانسيون!

معصومه ابتكار - معاون رييس‌جمهوري در بخشي از پيام خود به مناسبت روز جهاني تالاب‌ها كه در وب سايت سازمان حفاظت محيط زيست نيز آمده آورده است: « ... به یمن کنوانسیون رامسر اکنون بزرگ ترین شبکه مدیریت هماهنگ زیست بوم های تالابی تشکیل شده که 168 کشور جهان و 2171 تالاب را با مجموع مساحت بیش از 207 میلیون هکتار تحت پوشش دارد. ایران نیز تاکنون 35 تالاب را با مجموع مساحت 1.5 میلیون هکتار به کنوانسیون رامسر معرفی و در فهرست تالاب های با اهمیت بین المللی ثبت کرده است.»

اين در حاليست كه حتي با يك جستجوي ساده و مراجه ساده به سايت كنوانسيون رامسر در مي‌يابيم كه هيچ كدام از ارقام ارايه شده در اين خصوص صحيح نيست!

موضوع قابل تامل اين است كه حتي رييس سازمان حفاظت محيط زيست تعداد و وسعت تالاب‌هاي كشور را كه در اين كنوانسيون جهاني ثبت شده اشتباه عنوان كرده است كه همين امر نشان مي‌دهد اعداد درج شده به هيچ عنوان اشتباه تايپي نبوده است!

بر اساس آخرين ليست كنوانسيون رامسر جمهوري اسلامي ايران 24 رامسر سايت به وسعت 1,486,438 هكتار در كنوانسيون رامسر به ثبت رسانده است.

به عبارت ديگر 168 كشور جهان 2177 تالاب خود را با وسعت 208,518,409 هكتاري در كنوانسيون رامسر ثبت كرده‌اند.

جوابیه سازمان محیط زیست به این خبر بدین شرح است:

ضمن تشکر از حسن توجه خبرنگار محترم آن رسانه ، ذكر اين نكته ضروری است كه رامسرسايتهاي كشور 24 عنوان و مشتمل بر 35 تالاب است. به عبارت ديگر تعدادي از رامسر سايتهاي كشور بيش از يك تالاب را شامل مي شوند. مثل: تالابهاي آجي گل، آلما گل و آلاگل كه هر سه تالاب تحت يك عنوان در كنواسيون رامسر ثبت شده اند.

به همين دليل با جستجو در سايت كنوانسيون رامسر رقم ارائه شده بدين شرح است: جمهوري اسلامي ايران 24 رامسر سايت به وسعت 1,486,438 هكتار در كنوانسيون رامسر به ثبت رسانده است، همان مطلبي كه در پيام رياست محترم سازمان حفاظت محيط زيست با اين عنوان آمده است: ایران نیز تا کنون 35 تالاب را با مجموع مساحت 1.5 میلیون هکتار به کنوانسیون رامسر معرفی و در فهرست تالاب های با اهمیت بین المللی ثبت کرده است.

لازم به ذكر است وسعت 1,486,438 هكتار به دليل درك ساده تر مطلب توسط مخاطب به 1.5 میلیون هکتار، رند شده است.

يادآور مي شود، در مورد اختلاف عدد و وسعت تعداد تالاب هاي جهاني كه در پيام رياست سازمان آمده بود؛ 2171 تالاب با مجموع مساحت بیش از 207 میلیون هکتار تحت پوشش اين كنوانسيون هستند و آمار سايت كنوانسيون رامسر مبني بر ثبت 2177 تالاب با وسعت 208,518,409 هكتار بود كه بيانگر تناقض آماري پيام با اطلاعات صحيح بوده است.

نظر به اين كه اطلاعات و آمار ارائه شده در اين پيام از سوي كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست ارائه شده است و اين سازمان خود را مسئول اطلاعات درج شده در رسانه هاي مي داند، نسبت به اصلاح اطلاعات مندرج در مطلب مذكور و جايگزيني اراقام و آمارهاي صحيح طبق وظيفه اقدام خواهد نمود.

با تشكر - مسعود باقرزاده معاون دفتر زيستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محيط زيست

ارسال نظر

  • ناشناس

    پارسینه گرامی٬ ما را بیش از این آگاه نکن٬ به خدا ممکنه جوّگیر بشیم و کار دست خودمون بدیم٬ بگذار که در جهل مرکب این دو رز عمر را سر کنیم.

  • ناشناس

    این خانم یکی از کسانی است که فلاکت را برای ایرانیان به ارمغان آورد خودش هم می داند چه کرده است برسر ایرانیان .وی را از کارهای دولتی انفصال بدهید

  • صرفا جهت اطلاع

    ایشون یک مشارکت متعصب و افراطی هستش که کسب مقام بانوی محیط زیست جهان و کسب عنوان قهرمان زمین ملل متحد رو معلوم نیست چرا به ایشون دادن !

  • باب اسفنجي

    دوست ناشناس ١٨:٤٤ منظورشان خواهر Mary ست...

  • hajiagha

    بی اختیار به یاد شهر کوچک منیتوبا در بریتیش کلمبیای کانادا افتادم که به دلیل عوارض ناشی از تغییر اقلیم در مسیر مهاجرت خرس های قطبی قرار گرفته و هر ساله در فصل مهاجرت از سکنه تخلیه می شود تا مهاجرت حیوان، با حضور انسان مختل نشود و... بدون تعارف، آه از نهادم بر می آید.
    چنین شهری در بریتیش کلمبیا وجود ندارد منیتوبا نام ایالت سرد خیز کانادا است برادردر الف دقت کنید عزیزان من شما شاید نمی دانید من عکاس دیسکاوری هستم دارند خرس ها رادر کانادا و خوک و سگ ابی را قتل عام می کنند جنگل ها را در کانادا نابود می کنند برای پیدا کردن نفت زمین و هوا را الوده می کنند چرا بی جهت از کانادا می گوی ...نشریه الف در تهران دقت کنید لطفا
    من برگشتم حمایت کنم سی من را تحویل نگرفت و امدم به کانادا

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد