نشریه معتبر سینمایی: فرهادی دوباره فیلمی با کلاس جهانی خلق کرد
پارسینه: پس از نمایش فیلم «گذشته» جدیدترین ساخته اصغر فرهادی در بخش رقابتی کن، نشریه معتبر سینمایی ورایتی به تمجید از دستاورد جدید کارگردان برنده اسکار پرداخت.
نشریه سینمایی ورایتی در تحلیلی از فیلم «گذشته» نوشت: این فیلم نیز همانند فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» به خوبی تصویرگر یک ملودرام خانوادگی است که در پایان، ازدواج آغازگر مسائل دیگری است.
اگرچه فرهادی سرزمین مادری را برای ساخت فیلم در پاریس ترک کرده است، اما این فیلم از بسیاری جهات فیلمی با رنگوبوی ایرانی است. «گذشته» نیز همانند فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» با ظرافتی خاص، یک ملودرام خانوادگی را روایت میکند که در آن پایان ازدواج، آغاز مسائل دیگری است.
فرهادی در این فیلم با توجه فراوان به ظرایف داستان، شخصیتها، عملکرد و مضمون و با بازیهای قدرتمند فیلمی با کلاس جهانی خلق کرده است.
شخصیتهای فیلمهای فرهادی که به خوبی به آنها پرداخته میشود، تا آخرین لحظه جنبههای ناپیدا از خود را در مقابل دوربین بروز میدهند و حس همدردی مخاطبان را به خوبی برمیانگیزند.
در سناریوی دلهرهآور فیلم «گذشته» همهچیز در جای خود قرار دارد و زمانی که احمد (علی مصفا) برای تکمیل مراحل طلاق از همسرش ماری (برنیس بژو) از تهران عازم پاریس میشود، در ابتدا گمان میرود که این دو دوباره به سازش برسند، اما با پیچیدگیهای که فرهادی در داستان پدید میآورد، احتمال این سازش در ادامه داستان کمرنگ میشود.
«گذشته» عنوانی کنجکاوانه برای فیلمی است که به آرامی برای مخاطب روایت میشود و در فیلمنامه «گذشته» هیچ بازگشت ناگهانی به گذشته «فلشبک» و اتلاف زمان دیده نمیشود و در عوض از طریق دیالوگها به واکاوی احساسات شخصیتهای داستان پرداخته میشود.
اگرچه فیلم «گذشته» همانند فیلم «جدایی نادر از سیمین» به فرهنگ وابسته نیست، اما دارای مولفههایی مشابه با فیلم «جدایی» است، چراکه در آن شخصیتها رازهایشان را نگه میدارند و در کاستن از درد و رنج یکدیگر دچار سوءتفاهم میشوند.
در فیلم «گذشته» کارگردان حساسیت فراوانی به احساسات و نگرشهای احساسی و شکننده کودکان دارد، همانطور که شخصیت کم سن و سال در فیلم «جدایی» نیز نقش قابل ملاحظهای دارند.
طراحی صحنه فیلم نیز به خوبی در خدمت داستان و شخصیتهاست و در آن هیچ نمایی دور و توریستی از یکی از زیباترین شهری جهان نمیبینیم و «محمود کلاری»، تصویربردار فیلم نیز به خوبی از نور متناسب با اتمسفر داستان استفاده کرده است.
منبع:
خبرگزاری ایسنا
ارسال نظر