در چه مواردی «نبش قبر» جایز است؟
پارسینه: آیت میردامادی در خصوص وجوب نبش قبر در برخی شرایط گفت: اسلام در ۹ موقعیت نبش قبر را واجب کرده است، اول اینکه اگر میت در زمینی که غصبی است دفن شده باشد و یا کفنش غصبی باشد. همچنین اگر اشیاء قیمتی در قبر افتاده باشد.
آیتالله سیدباقر آیت میردامادی، کارشناس مسائل مذهبی و نماینده تامالاختیار آیتالله نوری همدانی در تهران با اشاره به اینکه نبش قبر در روایات حرام شمرده شده است، اظهار داشت: منظور از نبش قبر نمایان شدن جسد میتی است که در خاک دفن شده، بنابراین اگر قبری را بکنند و خاک آنرا بیرون بریزند، بدون آنکه جسد میّت آشکار شود، نبش قبر حرام نیست.
وی ادامه داد: همچنین اگر میّت را روی زمین قرار دهند و بر او بنایی ساخته باشند و یا درون تابوتی از سنگ و مانند آن باشد، سپس او را بیرون آورند، نبش قبر حرام نیست.
آیت میردامادی در خصوص وجوب نبش قبر در برخی شرایط گفت:
اسلام در ۹ موقعیت نبش قبر را واجب کرده است، اول اینکه اگر میت در زمینی که غصبی است دفن شده باشد و یا کفنش غصبی باشد. همچنین اگر اشیاء قیمتی در قبر افتاده باشد.
این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: مورد دیگر آنکه قسمتی از جسد بیرون از قبر مانده باشد، همچنین برای غسل، کفن یا حنوط کردن جسدی که این کارها بر رویش انجام نشده باشد. حنوط یعنى به پیشانى و کف دست ها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهاى میّت کافور بمالند؛ حنوط میّت واجب است.
وی افزود: مورد دیگر زمانی است که نبش قبر برای معاینه جسد، موضوعات حقوقی یا تعیین تاریخ فوت لازم باشد، مانند آنکه میخواهند بفهمند فرد به مرگ طبیعی فوت شده یا به قتل رسیده است.
آیت میردامادی خاطرنشان کرد: همچنین در صورتی که ترس از درنده، سیل یا دشمن و مانند اینها بر میّت باشد و هرگاه بخواهند جسد را به جایی که خود میت وصیت کرده است، منتقل کنند می توان نبش قبر را انجام داد.
وی در خصوص علت حرام بودن نبش قبر گفت: به دلیل اینکه اسلام ارزش بسیاری برای مردگان قائل است، نبش قبر را حرام میداند.
منبع:
باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر