گوناگون

ماجرای زن جادوگری که چرچیل از او حمایت کرد+ تصاویر/ این زن آخرین جادوگر بریتانیا بود

ماجرای زن جادوگری که چرچیل از او حمایت کرد+ تصاویر/ این زن آخرین جادوگر بریتانیا بود

وقتی پرونده هلن دانکن آغاز شد، چرچیل بسیار عصبانی شد.

به گزارش پارسینه، هلن مَک‌فارلین که سال ۱۸۹۷ به دنیا آمد، با نام مستعار «نِل جهنمی» به ظاهر دارای استعداد‌های ماورایی بود: هلن مک‌فارلین جوان طبق ادعا‌ها قادر به دیدن ارواح بود. پس از ازدواج با هنری دانکن، نام او به هلن دانکن تغییر یافت.

 هلن دانکن کار خود را به عنوان مدیوم در اواسط دهه ۱۹۲۰ با احضار ارواح در اتاق‌های کم نور در سراسر بریتانیا آغاز کرد. او دریافت که معنویت‌گرایی در اثر فاجعه و ناامیدی رشد کرد و با ادامه جنگ جهانی دوم، تجارت دانکن در حال رونق بود.

یک حادثه خاص در نوامبر ۱۹۴۱ بود که توجه دفتر جنگ بریتانیا را به هلن دانکن جلب کرد.

IMG_20241028_132325_071

دانکن در حین اجرای یکی از برنامه هایش، ادعا کرد، روح ملوانی را احضار کرده و یک زیردریایی آلمانی، کشتی H. M. S Barham را با ۸۶۱ نفر تلفات، نابود کرده بود. دولت بریتانیا تا ژانویه ۱۹۴۲ به طور علنی این غرق شدن را تصدیق نکرد.

اگرچه قضیه مسکوت ماند اما نامه های تسلیت به خانواده های ۸۶۱ کشته ارسال شد و از آنها خواسته شد تا راز را تا زمان اعلام رسمی حفظ کنند. شایعاتی از غرق شدن کشتی شنیده می شد و دانکن به سادگی این شایعات را برداشت و تصمیم گرفت آن را به سود برای خود تبدیل کند.

افشای اسرار دولتی توجه MI5 ( سرویس اطلاعات داخلی بریتانیا) را به خود جلب کرد و در بهترین حالت به روحیه غیرنظامیان انگلیسی آسیب رساند. در بدترین حالت، اعتقاد بر این بود که او یک خطر امنیتی است.

با این حال، دانکن برای نزدیک به سه سال دیگر همچنان بدون مزاحمت به کارش ادامه داد تا اینکه در ژانویه ۱۹۴۴ دستگیر شد، زمانی که دو ستوان آنقدر از نیرنگ کلاهبرداری او منزجر شدند که او را گزارش کردند. پنج روز بعد، او توسط پلیس مخفی در وسط یکی از برنامه هایش دستگیر شد.

IMG_20241028_132334_867

دانکن در لندن به محاکمه کشیده شد و آخرین فردی بود که تحت قانون جادوگری ۱۷۳۵ تحت پیگرد قانونی قرار گرفت. 

پس از یک هفته محاکمه، دانکن به ۹ ماه حبس در زندان هالووی لندن محکوم شد.

این حکم خود بحث برانگیز شد و وینستون چرچیل، نخست وزیر، حتی در یادداشتی از وزیر کشور خود، هربرت موریسون، قضیه را جویا شد.

در واقع چرچیل با پدیده های روانی بیگانه نبود، با یادآوری وقایع جنگ بوئر، زمانی که اسیر شده بود، فرار کرده بود و به دنبال پناهگاهی بود. او در زندگی نامه خود توضیح می دهد که چگونه به صورتی معنوی به تنها خانه ای در شعاع ۳۰ مایلی هدایت شد و چنانچه خانه را پیدا نمی کرد، به عنوان اسیر جنگی فراری، تیر باران می شد.

او حس ششم را باور داشت و معتقد بود که این حس، زندگی او را بارها نجات داده است.بنابراین وقتی پرونده هلن دانکن آغاز شد، چرچیل بسیار عصبانی شد.

چرچیل از وزیر کشور خود پرسید: «چرا قانون جادوگری، ۱۷۳۵، در دادگاه مدرن مورد استفاده قرار گرفت. هزینه این محاکمه برای ایالت چه بود ؟»

چرچیل ادامه داد: «فردی که محاکمه و محکوم شد، یک اسکاتلندی به نام هلن دانکن بود، او یک جادوگر به معنای رایج کلمه نبود. او نه پرواز کرد، نه کلاه نوک تیز بر سر داشت و نه با شیطان کنگره داشت»

پس از گذراندن حبس، دانکن آزاد شد و به کار خود بازگشت - علیرغم اینکه قول داده بود چنین فعالیت هایی را متوقف کند. او پنج سال پس از لغو قانون جادوگری در سن ۵۹ سالگی در سال ۱۹۵۶ درگذشت.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد