گوناگون

علل افزایش مصرف سیگار در بین دختران

پارسینه: یک جامعه‌شناس گفت: نداشتن مهارت "نه گفتن" و تماشای فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای از دلایل افزایش مصرف سیگار در میان جوانان است.

یک جامعه‌شناس گفت: نداشتن مهارت "نه گفتن" و تماشای فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای از دلایل افزایش مصرف سیگار در میان جوانان است.

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس «زنان» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، افزود: سرخوردگی و نا امیدی دختران، مشکلات مربوط به ازدواج، تهیه جهیزیه، نحوه برگزاری مراسم به علاوه کمبود شغل و نبود اطمینان خاطر نسبت به برخورداری از آینده روشن از جمله عوامل افزایش مصرف سیگار میان دختران است.

وی ادامه داد: افزایش آمار طلاق موجب ایجاد هراس در بین دختران نسبت به انتخاب همسر مناسب شده است. کمرنگ شدن معنویت در بین آنان، ناامیدی نسبت به آینده و افسرگی نیز موجب شده است که دختران به سیگار روی بیاورند.

قرایی‌مقدم در ادامه گفت: پول توجیبی زیاد، خانواده‌های نابسامان مانند بدسرپرست و بی‌سرپرست، دوستان خلافکار، کمرنگ شدن اعتقادات مذهبی و دینی، خودباختگی، ضعف هویت ملی، شکسته شدن قبح سیگار و همچنین استعمال سیگار از سوی مادران، موجب روی آوردن جوانان به این ماده دخانی شده است.

این جامعه‌شناس تاکید کرد: یکی از دلایل افزایش مصرف سیگار میان دختران این است که آنان پس از ورود به جامعه سعی می‌کنند با سیگار کشیدن، شخصیت خود را اثبات کنند. البته ضعف کنترل و نظارت در مدارس و دانشگاه‌ها یکی از دلایل افزایش استعمال سیگار شده است. ضمن اینکه در این مراکز آموزشی، نوجوانان و جوانان مسوولیت‌پذیر و وظیفه مدار تربیت نمی‌شوند.

قرایی‌مقدم در پایان در مورد بالا بردن آگاهی دختران در مورد پدیده نامطلوب سیگار کشیدن تاکید کرد: تبلیغ مضرات و خطرات سیگار و گران شدن آن می‌تواند در این زمینه موثر باشد، اما علل اجتماعی که او را وادار به سیگار کشیدن می‌کنند، معمولا قوی‌تر هستند.
منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد