گوناگون

محسن رضایی: سبک مدیریتی من «گلوله‌های برفی» است

پارسینه: محسن رضایی با اشاره به "سیاست و امنیت" و "زندگی و اقتصاد" به عنوان دو بال ملت‌ها گفت: در جمهوری اسلامی بال سیاست و امنیت بزرگ شده اما بال زندگی و اقتصاد کوچک مانده است و من آمده‌ام تا این عدم توازن را حل کنم.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با ذکر "یا اباالفضل" صحبت‌های خود را آغاز کرد و به گله‌ای از صدا و سیما پرداخت و گفت: آقایان در نوبت قبل، بخش‌هایی از صحبت‌های من را سانسور کردند. البته من تابع قانون هستم و یکی از دلایلی که به صحنه آمدم این است که قانون‌شکنی را در کشور کنار بگذاریم، اما این درست نبود که بعدا بگویند سانسور حرف‌های من به خاطر مسائل امنیتی بوده است.

وی با بیان اینکه "چرا مردم را محرم خود نمی‌دانیم؟" گفت: مگر انقلاب به دست همین مردم پیروز نشد؟ یکی از دلایلی که برای حل آن به صحنه آمده‌ام بازتعریف رابطه دولت و مردم است.

رضایی، انگیزه دیگر حضور خود در صحنه انتخابات را این‌طور توضیح داد که "در کشور ما پیشرفت‌های بسیار خوبی صورت گرفته و ایران تبدیل به قدرت بزرگی در منطقه شده است اما سرنوشت گوشت و مرغ و کره و روغن خوب نیست".

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "اگر ملت‌ها را به پرنده‌ای با دو بال تشبیه کنیم که یک بال آن سیاست و امنیت و بال دیگر زندگی و اقتصاد است"، گفت: در جمهوری اسلامی بال سیاست و امنیت بزرگ شده است اما بال زندگی و اقتصاد کوچک مانده است و من آمده‌ام تا این عدم توازن را حل کنم. البته از دیگر انگیزه‌های من برای حضور در صحنه، استفاده مناسب از اهرم‌های موجود در حوزه سیاست خارجی و البته مساله تحریم‌های اقتصادی است.

رضایی با بیان اینکه "به خاطر احساس خطر و احساس عقب‌ماندگی در کشور به صحنه آمده‌ام"، افزود: از بین 30 انتخاباتی که در جمهوری اسلامی انجام شده است، من فقط دو بار به صحنه آمده‌ام. پس همیشه این‌طور نبوده که بخواهم وارد سیاست شوم. بنابراین باید بگویم همیشه به دنبال رفع خطر هستم و چهار انگیزه من، اصلاح رابطه دولت و مردم، برطرف کردن عدم توازن اقتصاد و زندگی با امنیت و سیاست، استفاده از اهرم و پتانسیل‌ها در روابط خارجی و مساله تحریم‌های اقتصادی بوده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه "باید کاری کرد تا همه مردم به صحنه بیایند"، خاطرنشان کرد: باید برای مسیر حرکت خود برنامه داشته باشیم و من این برنامه‌ها را طراحی کرده‌ام که در سایت "ویکی‌رضایی" که به 30 هزار صفحه رسیده است و از طریق آن می‌توانم از نظرات نخبگان و اقشار جامعه بهره‌مند شوم، ارائه کرده‌ام و در حوزه سیاست خارجی نیز طرح‌ها و ایده‌هایی دارم.

وی در برابر این پرسش که "چگونه می‌خواهید در اقتصاد، انقلاب ایجاد کنید؟"، پاسخ داد: بحث چشم‌انداز و سیاست اصل 44 در کمیسیونی که من مسئول آن بودم تهیه شد و وقتی در سال 79 خدمت مقام معظم رهبری رفتم و خدمت ایشان عرض کردم که در تدوین سیاست‌های کلی یک گره داریم و آن این است که افق روشنی برای آینده نداریم و ایشان هم فرمودند مدت‌هاست که به این مساله فکر می‌کنند و پس از آن اقدامات لازم را در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تنظیم سند چشم‌انداز انجام دادیم و پس از آن سیاست‌هایی را نیز در حوزه فرهنگ و اقتصاد، مسائل اجتماعی و داخلی تدوین کردیم.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه "نصف راه را رفته‌ایم اما بارش این آسمان کم است"، افزود: باید کاری کرد سند چشم‌انداز که می‌تواند محور اصلی انقلاب بزرگ اقتصادی شود، به اجرا دربیاید و در این راستا باید مدیریت در نهاد دولت را اصلاح کرد.

رضایی با تاکید بر اینکه "باید دولت و مردم سر جای خود قرار گیرند"، تصریح کرد: الان دولت یک پایش را روی صندلی مردم گذاشته است اما باید کاری کرد که هرکدام سر جای خود قرار بگیرند اما همه سر یک سفره قرار بگیرند. پس برنامه من این است که اقتصاد را از دولت، نیروهای مسلح و وزارتخانه‌ها بگیرم و وظیفه دولت‌ها این است که حالت نظارتی و حمایت کننده داشته باشد؛ چراکه حتی در جنگ که کار دولت‌هاست، ما از طریق مردم وارد عمل شدیم و نتیجه گرفتیم. بنابراین اعتقاد دارم با ورود مردم به صحنه اقتصاد و کنار کشیدن دولت‌ها و نظارت و حمایت از سوی دولت‌ها انقلاب اقتصادی به وجود می‌آید.

وی با بیان اینکه "پس از مردمی کردن اقتصاد، به دنبال تبدیل اقتصاد تک‌محصولی ایران به سوی اقتصاد چندمحصولی با تمرکز بر کشاورزی، صنعت، توریسم و تجارت و ... هستم"، افزود: امروز ستون اقتصاد ما نفت است که اگر قلدری مثل آمریکا آن را تکان دهد اسباب و وسایل کف خیابان می‌ریزد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره اظهارنظرهای اخیر خود مبنی بر اینکه سال‌ها رنج کشیده و مجال کار نداشته است، گفت: من همیشه خود را سرباز ملت ایران می‌دانم و هرجا خطر بوده خود را در اختیار گذاشته‌ام و از بعد از جنگ تا امروز هم می‌توانستم کارهای بزرگی انجام دهم اما اختیار نداشتم. البته همیشه مشورت و برنامه داده‌ام و کمک کرده‌ام و هیچ دولتی نیست که به آن کمک نکرده باشم؛ از جمله دولت آقایان هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد.

به گزارش ایسنا، رضایی در ادامه سندی را از دفترچه خاطرات شهید حسن باقری نشان داد و گفت: این صفحه 13 بهمن سال 1360 از دفترچه خاطرات شهید حسن باقری است که صحبت‌های من را در آن نوشته است.

وی اضافه کرد: شهید حسن باقری در یادداشت‌های خود آورده است برادر محسن به ما گفت این یک واقعیت است که آمریکا در داخل هر کاری توانسته انجام داده و ناکام شده است و از این به بعد دو اقدام را از خارج انجام می‌دهد؛ اول منزوی کردن ایران در سیاست خارجی و دوم محاصره شدید اقتصادی. همچنین در یادداشت‌های شهید باقری به نقل از من آمده است که تلاش دیگر آمریکا این است تا اتحاد کشورهای عربی متقاعد شود اسراییل دشمن اعراب نیست بلکه ایران دشمن اعراب است. یعنی قصد آمریکا تعویض اسراییل با ایران است.

رضایی ادامه داد: این سند نگرانی‌های من است که بیش از 20 سال پس از جنگ این نگرانی‌ها را داشته‌ام و دغدغه‌ام آسیب‌پذیری اقتصاد کشور بوده است. پس من به عنوان سرباز ملت توطئه‌ها را می‌دیدم و می‌توانستم کمک کنم اما دستم بسته بود. البته مشورت می‌دادم اما فرق می‌کرد با کسی که فرمان را به دست داشته باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه رشته تحصیلی‌اش مکانیک بوده و به این رشته علاقه داشته است، گفت: بعد از جنگ در رشته اقتصاد ادامه تحصیل دادم، چون احساس کردم برای کمک به ملت ایران باید دانش کافی داشته باشم و این موضوع همیشه سرلوحه کار من بوده است. در جنگ هم سه بار نزدیک بود اسیر شوم، چون تا وقتی از کاری مطمئن نمی‌شدم به دوستانم نمی‌گفتم جلو بروند.

رضایی با بیان اینکه "در مجمع تشخیص مصلحت نظام ریاست کمیسیون اقتصادی را بر عهده گرفتم، چون در این حوزه احساس خطر می‌کردم"، اظهار کرد: صبر کردم تا طبق قانون عمل کنم و نظراتم را به مردم بگویم و خوشحالم که در سال 88 توانستم ایده‌هایم را به مردم بگویم اما متاسفانه به هشدارهای من توجه نشد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با تاکید بر اینکه "حرف‌های من کاملا کارشناسی شده است و کارشناسان دولت آقای خاتمی و آقای احمدی‌نژاد و اساتید، حتی اساتید حوزه علمیه قم در این بحث‌ها نظراتی داشته‌اند"، گفت: پشتوانه برنامه کارشناسی من بسیار قوی است و من خودم کارشناسم و می‌دانم چه اتفاقی افتاده است و اکثر ایده‌ها نیز مال خودم است اما برنامه‌ها محصول کار کارشناسان کشور است.

وی در ادامه اظهار کرد: قدرت تعامل و اقناع کردن من با حوزه‌های حکومتی مثل مجلس و قوه قضاییه بالاست و من هیچ نوع درگیری با جناح‌های سیاسی درست نکردم و امروز نیز چنین کاری نمی‌کنم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: می‌خواهم دولت کارآمدی از همه اقوام و کارآمدان تشکیل دهم و دو موضوع برای من مهم است که یکی از آنها قبول داشتن رهبر انقلاب و نظام و دیگری با عرضه بودن افراد است و این مساله که فرد از کدام جناح است، برای من اهمیت ندارد.

رضایی با بیان اینکه "سابقه و تجربه من از بحران‌ها، پشتوانه کار من است"، اظهار کرد: سبک مدیریتی من، «گلوله‌های برفی» است که طی آن آدم‌های ناشناخته را پیدا می‌کنم که این آدم‌ها از بالای قله‌های جمعیتی مردم مثل استان‌ها و اقوام سرازیر می‌شوند و در نهایت به فقر و گرانی می‌خورند و آن را پودر می‌کنند و برمی‌دارند.

وی یادآور شد: وقتی فرمانده سپاه شدم، چیزی نداشتم و کسی افرادی را که هم‌اکنون نامشان در خیابان‌ها هست نمی‌شناخت. حالا هرکسی بلند شده می‌گوید رفیق حاج همت هستم؛ در حالی که ما اینها را پیدا کردیم و به آنها میدان دادیم. چنانچه آقا مهدی باکری از قله بلند سبلان و سهند پایین آمد و گروه‌های زیادی دور او جمع شدند و در نهایت تبدیل به لشکر 31 عاشورا شد. من معتقدم در جامعه ما ده‌ها آقا مهدی باکری و حسین خرازی وجود دارد و ان‌شاءالله من با سبکی که دارم موجب به راه انداختن جوانان خواهم شد.

رضایی همچنین، فراهم کردن بسترها و طرح‌ریزی برنامه‌هایش در مسیر چشم‌انداز و قاطعیت در نظم و اجرا و نظارت در کشور را از دیگر خصوصیات دولت احتمالی خود خواند.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه گفت: می‌خواهم رابطه جدیدی بین دولت و مردم برقرار کنم و اصلا نگاه دولتمردان را به اداره کشور عوض کنم. بالاتر از این بگویم حتی درباره نگاه اپوزیسیون خارج از کشور که سیاسی - امنیتی است، تلاش خواهم کرد این نگاه‌ها را به نگاه‌های اقتصادی - فرهنگی تبدیل کنم. من نگاه دولتمردان نسبت به اقوام، استان‌ها و دانشگاه‌ها را از حالت سیاسی امنیتی به فرهنگی و اقتصادی تبدیل می‌کنم. سپس ساختار دولت را عوض خواهم کرد. زمانی رضا شاه یک دولت پادگانی در تهران درست کرد و تمام اختیارات را به تهران آورد.

رضایی ادامه داد: ‌من رفتار دولتمردان را نمی‌پذیرم و معتقدم کسی که در راس دولت قرار می‌گیرد باید مسئولیت‌پذیر باشد، نه این‌که مسائل را به گردن این و آن بیندازد و پایش را کنار بکشد و نظام را وسط بیندازد. من هر کاری که از توانم بربیاید انجام می‌دهم و اگر نتوانستم کاری کنم، عذرخواهی خواهم کرد و اگر لازم شد کنار می‌کشم و یک دقیقه وقت ملت ایران را تلف نمی‌کنم.

وی در ادامه صحبت‌های خود در گفت‌وگوی ویژه خبری، اظهار کرد: من بن‌بستی را که در بحث مرحله دوم یارانه‌ها ایجاد شده است، نمی‌پسندم. ضمن اینکه آزادسازی سهام عدالت و جایگزینی سربازی حرفه‌ای به جای سربازی اجباری را مدنظر قرار می‌دهم. البته در این راستا نظر ستادکل نیروهای مسلح را اخذ می‌کنم و طرحی خدمت مقام معظم رهبری می‌دهم که اگر ایشان تصویب کنند آن را می‌توان از طریق مجلس اجریی کرد.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در ادامه، کنترل و هدایت نقدینگی کشور، باز کردن بازارچه‌های مرزی، افزایش حق عائله‌مندی، احیای بخشی از صنایع تعطیل شده را از دیگر برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت: من بعد از 100 سال اقتصاد ایران را از حالت پول خرج کن و مصرف‌کننده ثروت، روی ریل تولید ثروت می‌آورم.

رضایی در برابر پرسشی درباره جایگاه عدالت و پیشرفت در گفتمان خود نیز پاسخ داد: متاسفانه این بحث فقط در حرف باقی مانده است ولی من آن را عملیاتی می‌کنم. البته مساله من، طرح ایالت‌های اقتصادی است. در حال حاضر سرمایه‌های اصلی ما اقوام و استان‌های ما هستند و لازم است تا ما تبعیض را برداریم. تبعیض، پارتی‌بازی و رشوه در جامعه ما وجود دارد و اجازه نمی‌دهد عدالت واقعی محقق شود.

وی در ادامه گفت: چرا برخی دوستان ما گفتمان انقلاب را تنها در ایستادگی می‌بینند؟ این موضوع در دهه اول انقلاب بود. ما که نمی‌خواهیم در این دهه بمانیم. در کنار ایستادگی سیاسی، باید پیشروی فرهنگی داشته باشیم. چرا ما نمی‌توانیم از کمک فراوانی که به سوریه و لبنان می‌کنیم استفاده کنیم، در حالی که ترکیه بیشتر از ما از تجارت با سوریه و لبنان استفاده می‌کند؟

رضایی با تاکید بر اینکه "ما باید روی ارزش‌های انقلاب ایستادگی داشته باشیم"، اظهار کرد: در عین حال نباید گفتمان انقلاب را محدود به ایستادگی بدانیم. یک جمهوری اسلامی پیشرفته و ثروتمند است که حامی جهان اسلام و ملت خودش باشد.

رضایی با مورد توجه قرار دادن جایگاه ایران در جهان نیز گفت: ایران از چنان موقعیت بالایی برخوردار است که با یک لبخند می‌تواند میلیاردها دلار کسب درآمد کند و ما اگر از امکانات و اهرم‌ها و موقعیت ژئوپلتیکمان درست استفاده کنیم مشکلی نخواهیم داشت.

وی افزود: «استراتژی قیچی»، استراتژی من برای سیاست خارجی است که در ابتدا دیپلمات‌های قوی را انتخاب می‌کنم اما دست خود را تا قبل از مذاکره برای کسی باز نخواهم کرد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در سال اول دولتم به آمریکایی‌ها نشان می‌دهم که تحریم‌ها در حال بی‌اثر شدن است و آنها باید این موضوع را بفهمند وگرنه اگر امید داشته باشند که تحریم‌ها اثر دارد، کوتاه نمی‌آیند.

رضایی اضافه کرد: من برای موضوع آمریکا، طرحی را خدمت رهبر عزیز انقلاب دادم که ایشان با بخشی از آن موافقت کردند و به ما اجازه دادند در کنار 1+5 می‌توانیم در موضوع هسته‌ای با آمریکا مذاکره کنیم؛ البته ایشان چندان به این مساله خوشبین نبودند. من می‌خواهم درباره مذاکره در دو موضوع محیط زیست و مواد مخدر نیز، البته با رعایت خطوط قرمز و حفظ منافع و ارزش‌های ملی، کسب اجازه کنم.

وی افزود: من روی مساله اسراییل بحث جدی دارم و معتقدم دخالت آمریکا در امور کشورهای دیگر و خلع سلاح هسته‌یی، مواردی است که باید در نظر گرفته شود.

رضایی در ادامه با تاکید بر اینکه "اگر بیایم، به شدت قانون‌گرایی را در بعد مشارکت و اعتراض تقویت می‌کنم"، تاکید کرد: نباید این‌طور باشد که از مردم بخواهیم مشارکت داشته باشند و در راهپیمایی‌ها حضور پیدا کنند اما در اعتراض‌ها و انتقادکردن‌ها نباشند. من خودم در سال 88 کف خیابان نرفتم و معتقد بودم باید از راه قانونی و شورای نگهبان اعتراض کرد و در همین راستا از کسانی که صلاحیتشان مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفت و از قانون تمکین کردند تشکر می‌کنم.

این نامزد یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: مشارکت و اعتراض باید قانونی باشد.

ارسال نظر

  • سینا از شیراز

    این (گلوله برفی) یادآور یه داستانی هم هست از رضاخان میرپنج و اعتراض مردم معمولی از این که چرا بودجه دولتی به آن ها نمیرسه! امیدوارم که فقط تشابه اسمی باشه.
    (يكصد سال فراز و فرود نيروي انتظامي، خسرو معتضد، ج دوم، ص 304 ـ 299.)

  • مازندران

    سلام لطفا این خبر رو کار کنید ...
    تیتر : چرا رضایی نسبت به قالیباف اصلح است ؟ یا قالیباف در دولت محسن رضایی حضور دارد
    ... این مسئول گفت: محسن رضایی این ویژگی را در دوران دفاع مقدس به خوبی به اثبات رسانیده و همین قالیباف را که یک رزمنده جوان 22 ساله بوده پیدا کرده و به فرماندهی یک لشکر منصوب کرد و خود قالیباف در خاطرات‌اش می‌نویسد آنهایی که به من در این سن مسئولیت داده‌اند عجب شجاعتی داشتند....
    http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920309000594

  • مهدی

    یعنی آبکیه

  • ناشناس

    اقای رضایی اگر برگردید به عرصه نظامی کلی لطف کردید به مملکت

  • شیرین صفوی

    مثل این که این آقا در کودکیش برف بازی زیاد دوست داشته !!!!

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد