گوناگون

مهم ترین اتفاق های سینمایی ۱۰۰ روز نخست دولت روحانی

پارسینه: گروه سینمای ایران- عظيمه كنعاني: بازگشايي خانه سينما، تغيير مديران، بازگشت اميد به خانواده بزرگ سينما و... از جمله اتفاق‌هاي مهم سينماي ايران در 100 روز اول دولت يازدهم هستند. ميان اين اتفاق‌ها به نظر مي‌رسد بازگشايي خانه سينماي ايران مهم‌تر از بقيه رخدادهاي سينمايي باشد.





گره‌اي كه در دولت دهم با دندان هم باز نمي‌شد در روزهاي ابتدايي آغاز به كار دولت يازدهم با كمي تدبير، به راحتي باز شد و اميد را به خانواده بزرگ سينماي ايران بازگرداند. پس از بازگشايي خانه سينما، بايد به تغيير مديران سينمايي اشاره كرد كه از ديد برخي از اهالي سينما مهم‌ترين اتفاق 100 روز اخير بوده است. یکی از جمله وعده های دکتر روحانی پس از انتخاب، ارائه یک گزارش کلی از فعالیت ها پس از گذشت 100 روز از عمر دولت یازدهم بود.
روحانی: هر خانه‌ای که باید باز شود، ان‌شاءا... باز می‌شود
روحانی رییس جمهور کشورمان در برنامه زنده تلویزیونی که برای 100 روزه‌گی دولت برگزار شد در برابر این گفته مجری برنامه که «شما قفل خانه سینما را خیلی زود باز کردید؛ چندین خانه دیگر هم هست که باید باز شود»، پاسخ داد: «هر خانه‌ای که باید باز شود، ان‌شاءا... باز می‌شود و اراده در این زمینه وجود دارد. مردم کلیددار هستند و اگر قفل‌های دیگری در این عرصه وجود دارد، ان‌شاءالله باز می‌شود. » پس از گذشت یک و نیم سال از تعطیلی خانه سینما که در دولت قبلی (مدیریت جواد شمقدری) اتفاق افتاده بود، سرانجام درهای این تشکل صنفی 21 شهریور ماه با حضور حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی باز شد.
سعید سهیلی : رفتن چهره های قدیم، اتفاق خوب دولت یازدهم
سعید سهیلی رفتن چهره های فرهنگی دولت دهم و جایگزین شدن افراد دیگر را مهم ترین اتفاق روزهای طی شده در دولت روحانی قلمداد کرد.
سهیلی به بانی فیلم گفت: رفتن جواد شمقدری و دوستانش برای همه مبارک بود و خبری خوش برای تمام سینماگران. امیدوارم اخبار خوش دیگر نیز در آینده به گوش برسد. این کارگردان در ادامه گفت مدیران سینمایی دولت دهم آن قدر بد عمل کرده بود که کنار رفتن آنها خواست عمومی اهالی سینما بود.
ابوالفضل جلیلی : انتخاب جنتی و ایوبی، مهم ترین رویدادهای فرهنگی
ابوالفضل جلیلی انتخاب جنتی و ایوبی بر زمام امور فرهنگی و سینمایی را مهم ترین اتفاق فرهنگی ماه های طی شده از عمر دولت یازدهم معرفی کرد.
جلیلی به بانی فیلم گفت: انتخاب علی جنتی برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین حجت ایوبی به عنوان رییس سازمان سینمایی با یک آرامش برای سینماگران همراه بود و نوعی از امید عمیق را به همراه داشت. همین خودش به تنهایی برای حال حاضر کافی است و امید دارم در آینده کامل تر نیز بشود.
مجید جوانمرد‌: بازگشایی خانه سینما، ارزنده ترین اقدام فرهنگی
مجید جوانمرد بازگشایی خانه سینما را ارزشمندترین اتفاق فرهنگی 100 روز گذشته ارزیابی کرد.
جوانمرد به بانی فیلم گفت: باز شدن خانه سینما و حفظ اعتمادی که بین مسوولان سینمایی و سینماگران به وجود آمد، مهم ترین اتفاق چند ماه اخیر بود. البته تحقق کامل امر به گذشت یک مدت زمان بیشتر نیاز دارد تا بتوانیم با امنیت خاطر بیشتری از لفظ اعتماد در سینما استفاده کنیم. دیگر آنکه صنوف سینمایی در حال رشد دوباره و مطرح شدن هستند. قانونمند شدن اوضاع آنها در آینده نزدیک می تواند یکی دیگر از اتفاقات مهمی باشد که در صد روز و اندی نخست ریاست دکتر روحانی در عرصه سینما اتفاق می افتد.
محمد احمدی : تغییرات شورای پروانه ساخت و بازگشایی خانه بهانه های دلگرمی سینما
محمد احمدی بازگشت سینماگران به خانه خود و همچنین ورود نمایندگان خانه سینما به شورای صدور پروانه ساخت را مهم ترین اتفاقات چند ماه اخیر قلمداد کرد.
احمدی به «بانی فیلم» گفت: به نظرم بازگشایی خانه سینما مهم ترین مسئله بود و دلایل آن هم به روشنی مشخص است. آنجا خانه امن بچه های سینما بود و حالا که دوباره باز شده، اهالی اعتماد به نفس از دست رفته شان را دوباره بازیابی کردند. ما یک عمر جایی را داشتیم که خانه امیدمان بود و حالا که بعد از دو سال دوباره باز شده، بهترین اتفاق ممکن شکل گرفته است. این روزها شوراهای مرکزی انجمن ها در حال شکل گرفتن است و همه چیز در حال برگشتن به جای اصلی خودش است. همین موضوع دلگرمی بزرگی برای ماست.
وی افزود: اتفاق مهم دیگری که رخ داد ورود نمایندگان خانه سینما به شورای پروانه ساخت بود که اهمیت زیادی داشت. البته هنوز با حالت ایده آل مان فاصله داریم و همچنان برخی امور باید انجام شوند تا همه چیز به حالت قبل برگردد.
کامبوزیا پرتوی : آرامش به سینما بازگشت با بازگشایی خانه اش
کامبوزیا پرتوی بازگشایی خانه سینما را به خاطر آرامشی که به سینماگران بخشید، مهم ترین اتفاق 100 روز نخست دولت روحانی معرفی کرد.
پرتوی به «بانی فیلم» گفت: بازگشایی خانه سینما مهم ترین اتفاق این چند ماه اخیر برای سینماگران بود. این روزها زندگی دوباره ای به خانه سینما بازگشته و مجامعی که برای صنوف برگزار می شود شور و هیجان تازه ای به سینماگران بخشیده است. چه اتفاقی بهتر از این؟ دوباره احساس می کنیم جایی برای خودمان داریم می توانیم توأم با آرامش به کارمان برسیم.
علی اکبر ثقفی : همدلی شکل گرفته در سینما، مهم ترین خدمت دولت بود
علی اکبر ثقفی به وجود آمدن یک همدلی نسبی بعد از بازگشایی خانه سینما را مهم ترین خدمت دولت یازدهم عنوان کرد.
ثقفی به «بانی فیلم» گفت: باز شدن خانه سینما مهم ترین اتفاقی بود که می توانست رخ بدهد. نوعی وفاق جمعی دارد پیش می آید که بسیار نیکوست. روزنه امیدی برای همه سینماگران به وجود آمده است. البته خطر جناح بندی شدن همچنان وجود دارد. ما باید وفاق جمعی ایجاد کنیم و تسویه حساب های شخصی و جناحی را کنار بگذاریم. اگر قرار است یک فضای مودت و همدلی در سینما به وجود بیاید، ثمرات آن باید به نفع کل سینما باشد؛ نه اینکه صرفا یک جریان محدود و متشکل از عده ای معدود از آن بهره ببرند. باید کدورت ها و تسویه حساب های شخصی را کنار گذاشت.
وی افزود: وفاق ملی و جمعی، نیاز امروز سینماست. درگیری های امروزمان باعث شده فیلم ها فروش بدی داشته باشند. تماشاگر انگار با سینما قهر کرده و نمی دانم چرا کسی تلاش مقتدری برای از بین بردن این فضای سردی که حاکم شده، انجام نمی دهد؟ همه ما به اکران نوروز یا تابستان فکر می کنیم و انگار در نیمه دوم سال تعطیل بودن سالن ها برایمان مهم نیست. می توان فیلم های خوب و دارای احتمال بالای فروش را در زمستان و پاییز نیز اکران کرد. راه افتادن صنوف و حرکت مستمر آنها اتفاق مهمی بود که رخ داد و امیدوارم ادامه دار نیز باشد.
روح ا... حجازی : سینما محلی برای جمع شدن اصناف به دست آورد
روح ا... حجازی بهره مندی سینما از محلی برای جمع شدن اصناف خود را مهم ترین اتفاق شکل گرفته به دست دولت معرفی کرد.
حجازی به «بانی فیلم» گفت: بازگشایی خانه سینما مهم ترین اتفاقی بود که در این چند ماه رخ داد. داشتن یک خانه امن برای سینماگر موضوع مهمی است، چون محلی برای جمع شدن همه اصناف آنهاست. گاهی یک خدشه کوچک با وارد شدن به بعضی مسائل سینما، اصل آن مسئله ها را زیر سوال می برد و در صورت وجود یک خانه سینما از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری می شود. مجددا از اینکه خانه سینما باز شده، ابراز خوشحالی می کنم.
مجتبی راعی : بازگشایی خانه سینما مهم ترین اتفاق بود
بارزترین جلوه حضور دولت یازدهم در حوزه سینما بازگشایی خانه سینماست.
مجتبی راعی مانند بسیاری از سینما گران دیگر مهم ترین خدمت دولت یازدهم به سینما را بازگشایی خانه آن قلمداد کرد و گفت: باز شدن خانه سینما مهم ترین کاری بود که دولت یازدهم در حق سینما انجام داد.
مرتضی رزاق کریمی : بازگشایی خانه مهم است، اما هنوز با ایده آل ها فاصله داریم
مرتضی رزاق کریمی بازگشایی خانه سینما را مهم تلقی کرد، اما تاکید داشت هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.
رزاق کریمی به «بانی فیلم» گفت: بازگشایی خانه سینما بهترین اتفاقی بود که می شد در دولت جدید رخ دهد. البته سینما نیازهای دیگری هم دارد که برای محقق شدن آن نیاز به گذشت یک مدت زمان است. توجه بیشتر به بدنه سینما و روشن تر شدن جایگاه نهادهای صنفی به خاطری تاثیری که در تصمیم گیری های آینده دارد، از درجه بالای اهمیت برخوردار است.
محمد علی سجادی : خانه سینما باز شد، اما این کافی نیست
محمدعلی سجادی بازگشایی خانه سینما را بهترین اتفاق رخ داده در دولت یازدهم طی چند ماه گذشته عنوان کرد، اما آن را برای حل کاستی ها کافی ندانست.
سجادی به «بانی فیلم» گفت: بازگشایی خانه سینما مهم ترین اتفاقی بود که طی چند ماه اخیر رخ داد. دلم می خواست از تغییرات شکل گرفته در شورای پروانه ساخت نیز به عنوان یک اتفاق خوب یاد کنم، اما این شورا هنوز نیازمند اصلاحاتی است که امیدوارم به زودی محقق شود.
محمد علی طالبی : هنوز اتفاق مهمی رخ نداده است
محمدعلی طالبی در این سه ماه طی شده از عمر دولت، قائل به رخ دادن هیچ اتفاق مهمی نشد.
طالبی به «بانی فیلم» گفت: فکر نمی کنم هیچ اتفاق قابل ذکری رخ داده باشد. موضوعی مثل بازگشایی خانه سینما، اتفاقی بود که باید شکل می گرفت و حالا که محقق شده، اتفاق شگرفی رخ نداده است. تنها آنچه وظیفه بود، انجام شد.
خسرو معصومی : هنوز کسی آرزوهای سینما را برآورده نکرده است
خسرو معصومی تاکید کرد این سینما هنوز آرزوهایی دارد که محقق نشده است.
معصومی به «بانی فیلم» گفت: خانه سینما و بازگشایی آن موضوع مهمی برای سینماست، اما وقتی صحبت از یک اتفاق مهم می شود، آدم به یاد آرزو می افتد. بازگشایی خانه سینما یک خواسته طبیعی بود که اصلا توقع زیادی هم به نظر نمی رسید. بنابراین دولت یازدهم تا امروز هیچ کار مهمی برای سینما انجام نداده که در حکم محقق شدن یک آرزو باشد. البته امید داریم در آینده این اتفاق بیفتد.
وی افزود: حالت ایده آل این است که سختگیری ها را از سینما دور کنند و به خصوص به فیلمسازهای اجتماعی اجازه دهند کارشان را انجام دهند. این قشر از سینماگران همیشه ، چه در مرحله گرفتن پروانه ساخت و چه در مرحله گرفتن پروانه نمایش با مشکل رو به رو هستند. البته فکر می کنم با روی کار آمدن آقایان جنتی و ایوبی و رضاداد، این مشکل تا حدودی برطرف شده باشد. از دوره آقای شمقدری نیز چند فیلم بدون پروانه نمایش باقی مانده که امیدوارم مشکل آنها نیز حل شود. فیلمساز اجتماعی نباید این دغدغه را داشته باشد که نکند مرا به سیاه نمایی متهم کنند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد