گوناگون

میزان فروش فیلم های سینما در یک سال اخیر

پارسینه: سعیدی پور اظهار کرد: در کل کشور فروش فیلم های سینما حدود 40 میلیارد تومان بوده است و این رقم یک سال فروش فیلم های سینمایی است.

شاید از صبح امروز یکی از مهم ترین اتفاقات برای سینمای کشورمان در سال 92 رقم بخورد. آغاز اکران نوروزی فیلم ها از امروز، 23 اسفندماه، آغاز شده و چگونگی استقبال مخاطب از آثار سینمایی در ایام نوروز می تواند تکلیف خیلی از مسائل را در سینما مشخص کند. بعد از ریزش قابل توجه مخاطب در سال 91، امید همه اهالی سینما به آغاز سالی جدید برای سینمای کشور است.

بر همین اساس یکی از موضوعاتی که سروصدای زیادی را در چند هفته گذشته برپا کرد، چینش نوروزی فیلم ها بود و بحث های مختلفی هم از دل آن بیرون آمد. بحث هایی همچون وجود مافیا در حوزه اکران و تهیه کنندگانی که اکران های نوروزی به نام شان سند خورده است و... به منظور رسیدن به پاسخ هایی در این زمینه سراغ رضا سعیدی پور، مدیر سینما آزادی رفتیم تا نظرات او را در این موارد جویا شویم.

یکی از موضوعاتی که پیرو چینش نوروزی فیلم ها برای اکران در سینماها مطرح شد این بود که مافیا اکران بر این حوزه حکمرانی می کند. به عنوان یک سینمادار تا چه اندازه با این حرف موافقید؟

وقتی کلمه "مافیا" به گوش ما می رسد چیزی مانند ایتالیایی ها و سیسیلی ها که می گویند مافیای مواد مخدر و اسلحه دارند و ... در ذهن تداعی می شود.

دقت داشته باشید که در کل کشور فروش فیلم های سینما حدود 40 میلیارد تومان بوده است و این رقم یک سال فروش فیلم های سینمایی است، حال اگر بخواهیم آن را به یک ملک در شهر تهران تبدیل کنیم به نظرتان چه آپارتمانی می توان با این مقدار پول خرید؟ من روز گذشته گزارشی را در یکی از مطبوعات خواندم که نوشته بود آپارتمان در ولنجک متری 25 میلیون تومان شده است. حال با این وضعیت حساب کنید که با 40 میلیارد فروش فیلم هایی سینمایی چه ساختمانی در کل شهر تهران می توان خرید؟ اصلا با این شرایط می توان گفت در ایران مافیای سینما وجود دارد؟ مگر در اکران چقدر پول جابه جا می شود.

این را هم در نظر بگیرید که این مبلغ متعلق به 60 فیلم است و بین آنها تقسیم می شود. در این وضعیت اصلا نمی تواند مافیا وجود داشته باشد.

مافیا در جایی مانند نفت قرار می گیرد که اگر یک کشتی آن جابه جا شود پول زیادی به دست می آید. من کلا با لفظ "مافیای اکران" و مافیای چیزهایی که در مورد اکران می گویند، مخالف هستم.

موضوع دیگری هم عنوان می شود مبنی بر اینکه اکران های نوروزی را به نام تعدادی از تهیه کنندگان سند زده اند. شاهدی هم که برای این حرف می آورند فیلم های آقای فرحبخش است. نظرتان در این مورد چیست؟

اتفاقا مثال خوبی زدید گروه آقای فرحبخش هم تهیه کننده هستند، هم کارگردان، هم پخش دارند و هم سالن سینما.

قاعدتا وقتی کسی فیلم دارد و سینما نیز دارد حق اش است که فیلم اش را در هر تاریخی که می خواهد اکران کند.

سینمای آقای فرحبخش هم_ عصر جدید_ سرگروه است و می تواند از امکانی که دارد بهره مند شود. یا ما باید سرگروه ها را تغییر دهیم که این اتفاق نیفتد یا وقتی کسی مثل آقای فرحبخش هم دفتر پخش و هم سینما دارد و هم تهیه کننده فیلم است، می تواند فیلم اش را زمانی که می خواهد نمایش دهد و حق اش نیز همین است.

یا حوزه هنری وقتی فیلم دارد پخش هم دارد و تهیه کننده هم است خب فیلمش را مانند امروز "حوض نقاشی" اکران می کند.

یکسری از این اتفاقات طبیعی است اما مگر ما چند پخش فعال در کشورمان داریم؟ بعضی از دفاتر پخش سالی یک فیلم هم اکران نمی کنند و فعال نیستند.

دانه درشت های پخش فیلم این روزها فیلمیران، هدایت فیلم، رسانه مولود، حوزه هنر و فارابی هستند و دفاتر پخش دیگر یا سالی یک فیلم نمایش می دهند و یا حتی برخی از آنها هم همان یک فیلم را نیز ممکن است نداشته باشند. پولی که جابه جا می شود هزینه فیلم ها را تامین نمی کند چه برسد که بخواهد مافیای اکران هم در این شرایط وجود داشته باشد.

باتوجه به آثاری که در جشنواره سی و یکم به نمایش درآمدند، چشم انداز اکران را در سال آینده چطور ارزیابی می کنید؟

اگر چینش اکران در سال 92 با همین بضاعت هم درست انجام شود، نمی خواهم بگویم اکران خیلی خوبی خواهیم داشت اما اکران متوسطی را شاهد هستیم.

"حوض نقاشی" برخلاف اتفاقاتی که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر برایش افتاد این شانس را پیدا کرد که در بهترین فصل اکران، نمایش داده شود. فکر می کنید استقبال مخاطبان از این فیلم چگونه باشد؟ باتوجه به اینکه در جشنواره هم بالاترین آرای مردمی را به خود اختصاص داد.

سینما آزادی از روز چهارشنبه گذشته پیش فروش هر 5 فیلم اکران نوروزی را آغاز کرده و خوشبختانه همه افراد این امکان را دارند که از چگونگی اطلاعات فروش فیلم ها مطلع شوند. به همین منظور اگر به سایت سینما آزادی مراجع کنید می توانید ببینید که پیش فروش "حوض نقاشی" چطور بوده و متوجه می شوید که استقبال از "حوض نقاشی " آنقدر خوب بوده که با اختلاف خیلی زیادی، آن چهار فیلم دیگر را پشت سر گذاشته.

فکر می کنم این فیلم در اکران نورزی رکورد خوبی داشته باشد و تا همین حالا هم رکورد سینما آزادی را شکسته است. ما تا به حال فیلمی نداشته ایم که در روز اولش تا این اندازه پیش فروش برایش کرده باشیم.

منبع:زندگی نیوز

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد