گوناگون

بودجه ورزشی جوانان و دغدغه‌های پیش‌رو

پارسینه: نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس، با بیان اینکه جوانان همواره درکانون توجهات رهبری مکرم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند، گفت: اما از آنجا که بخش فرهنگ در مجموعه نظام برنامه و بودجه کشور از زیرساخت‌های مطلوب برخوردار نبوده و درعقب ماندگی مفرط به‌ سر می‌برد موضوع جوانان نیز تابعی از این وضعیت شده است.

کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل، نیر و نمین و عضو کمیسیون صنایع و معادن در یادداشتی به مسئله ورزش و جوانان و دغدغه‌های پیش‌رو در این زمینه پرداخت، در این یادداشت آمده است:

این در شرایطی است که هم به لحاظ جمعیتی با تراکم جمعیت جوانان مواجه می‌باشیم و هم به لحاظ تنوع نیازهای (اشتغال، ازدواج، تفریحات سالم، ورزش و...) و سطح مطالبات عقب افتاده و حقوق شهروندی می‌توان اصلی‌ترین راهبرد کشور را در دهه اخیر "مصون‌سازی و پیشگیری از بحران در بخش جوان" دانست.

گرچه بخشی از موضوع مربوط به استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود و اصلاحات ساختاری در مجموعه دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت نوبنیاد ورزش و جوانان و به صحنه آوردن بخش غیردولتی است لکن ازاین واقعیت نباید غفلت نمود که ظرفیت‌های موجود فیزیکی، ساختاری و برنامه‌ای کشور، درصد کمی از نیازها را برآورده می‌سازد.

موضوع ورزش و اهمیت آن، به دلیل حاکمیت ماشینی در زندگی بشر، بیش از هر زمان دیگری مورد توجه متخصصان امور ورزشی، جامعه‌شناسان، روانشناسان و حتی سیاستمداران قرار گرفته است و هر کدام از این گروه‌ها به تناسب نیاز و میزان بهره‌برداری، در این زمینه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کنند.

ورزش به عناوین مختلف در جهان مطرح شده و گروه زیادی به اشکال گوناگون با آن سر و کار داشته و از مفیدترین و سالم‌ترین سرگرمی‌هایی است که اوقات فراغت جوانان را پر می‌کند.

ورزش در درمان بسیاری از بیماری‌ها حتی بیماری‌های نظیرافسردگی و نیز بر حافظه تاثیر می‌گذارد و توسعه، همگانی و عمومی کردن ورزش سلامت جامعه را تضمین می‌کند.

درست است که مشکل ملت عزیز ایران به ویژه جوانان کشور فقط ورزش نیست لیکن ورزش و فعالیت جسمانی به همراه رژیم غذایی مناسب نه تنها در نیل به بالاترین سطح سلامتی و بازدهی اقتصادی و اجتماعی نقش دارد بلکه ورزشکاران قهرمان در سطح جهانی، عزت و اعتبار و آبروی ایران و ایرانی را ارتقا و غرور ملی و محلی را بارور می‌کنند.

امام خمینی (ره) درخصوص ورزش، توجه و تاکید بر مصونیت و مسایل معنوی داشتند و همواره درکنار پرورش جسم، تربیت و پرورش روح و احیای روحیه پهلوانی و خصلت‌های مربوط به آن را مدنظر قرار می‌دادند.

در اسلام، توصیه‌های فراوانی راجع به ورزش و اهمیت آن داریم. پیامبر اکرم (ص) مسلمانان را به فراگیری و انجام ورزش‌های شنا، تیراندازی و اسب دوانی تشویق فرموده و بعضا ترک این اعمال را مورد نکوهش قرارداده‌اند.

از نظر سیاسی ورزش، شمشیر دولبه‌ای است که هم می‌تواند در جهت حل مشکلات و معضلات جوامع و نظام‌های حکومتی به کار گرفته شود و هم می‌تواند دستاویزی علیه نظم روانی، اجتماعی و ثبات نظام‌های سیاسی و حکومتی باشد. مسائل، مشکلات و موانع فرهنگی، بحران‌های روحی، روانی اجتماعی ناشی ازکثرت بیکاران جوان و ازدیاد تورم درکشور؛ جوان بودن جمعیت کشور، کمبود محیط‌های تفریحی و سرگرمی‌های سالم؛ افزوده شدن ارزش جهانی ورزش؛ ضرورت شکوفایی استعدادهای نفیس ورزشی جوانان و ده‌ها علل دیگر و همچنین تاثیرات متقابل سیاست و ورزش دریکدیگر عواملی هستند که ضرورت توجه بیشتر به امر ورزش و لزوم فرهنگ‌سازی برای جوانان را می‌طلبد.

حل مشکل جوانان به ویژه در بخش فرهنگی و خاصه در امر ورزش، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و اصولی است که با مشارکت عموم صاحب‌نظران و ورزشکاران نامی با بودجه مکفی بایستی تدوین گردد.

بی‌توجهی به خواست‌ها و تمایلات و مشکلات روحی روانی نسل جوان کشور می‌تواند بیش از پیش تاثیرات مخرب و ناهنجاری در جامعه به جا بگذارد.

ما ملت افراط و تفریط هستیم،‌ درابنیه‌ای چهل ستون می‌سازیم و در ابنیه‌ای دیگر هیچ ستون. بعضا مشاهده شده که به ملغمه آجر و سیمان ابنیه‌های ورزشی خیلی بیشتر از خود قهرمانان شهیر ورزشی، ارج و ارزش قایل شده‌اند. به یک رشته ورزشی بمانند فرزند تنی لوس توجه کرده‌ایم و به رشته ورزشی مستعد دیگر به مشابه فرزند ناتنی مغضوب بی‌مهری کرده‌ایم.

منبع: خبرگزاری خانه ملت

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد