انقلاب شکوهمند اسلامی استوارتر از قبل است
پارسینه: رئیس قوه قضائیه گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بعد از 36 سال، همچنان پویا و زنده و استوارتر از قبل در مسیر رو به رشد و تکامل خود در حال حرکت است.
به گزارش پارسینه، آیت الله صادق آملی لاریجانی در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی با تبریک فرارسیدن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی به «ملت شریف ایران و مقام معظم رهبری» از ویژگیهای انقلاب اسلامی ایران را پویایی، نشاط و استواری آن در حرکت رو به تکامل دانست و گفت: دشمنان این نظام از همان روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی انواع توطئهها را علیه کشور و ملت مسلمان ایران انجام دادند و سعی کردند با تحریک اقوام مختلف، فعال کردن گروههای تروریستی داخلی، تحمیل کردن جنگ هشت ساله، طراحی کودتا و اعمال تحریمهای همه جانبه و مستمر در مقابل حرکت این انقلاب و پیشرفت آن بایستند؛ ولی انقلاب اسلامی ایران همچنان استوار و برقرار به پیش میرود.
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه «انقلاب اسلامی ایران الگویی خاص از مردم سالاری دینی را به جهانیان عرضه کرده است» افزود: پیش از انقلاب اسلامی، شاید وجود مردم سالاری مبتنی بر دین و آموزههای الهی قابل تصور نبود اما به رهبری حضرت امام(ره)، نظامی بر اساس ارزشهای دینی و الهی و با اتکا به آرای مردم پایهریزی شد؛ تا این فکر که سیاست همواره توام با فریبکاری، دروغ و امثال اینهاست؛ باطل شود.
آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: آنچه انقلاب اسلامی ایران را از دیگر رخدادهای مشابه متمایز کرده این است که سیاست را به خدمت معنویت در آورده است و در واقع سیاست و دیانت را توام کرده و در مسیر تعالیم انبیای الهی قرار داده و لذا با نفوس انسانهای پاک سازگاری بیشتری دارد و رمز ماندگاری و پویایی نظام اسلامیایران نیز همین است.
رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: کشورهای غربی همزمان با ادعاهای حقوق بشری بدترین جنایتها را علیه بشریت انجام داده و می دهند اما مسیر حرکت و جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که هم جهت با ارزشهای الهی و دینی و آموزههای انبیاء و ائمه(ع)، همواره حامی مظلومان جهان بوده و بر این اساس از اول انقلاب اسلامی از مردم مسلمان فلسطین، از حرکت جبهه مقاومت و از مظلومان و ستمدیدگان در برابر ظالمان دفاع کرده است.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و امریکا، این حرکت را در ادامه حرکت و وظیفه رهبران دینی و انبیاء و اولیای الهی در آشنا کردن مردم با اصول و ارزشهای الهی دانست وافزود: هدف نهایی تعالیم انبیاء و اولیای الهی حرکت مردم و جوامع در مسیر ارزشهای الهی و حیات معنوی و اخروی آنان است و همانگونه که حضرت امام خمینی(ره) در اوج حوادث سیاسی در پیامی به گورباچف مضامین عالی معنوی و اسلامی را برای او تبیین کرد، مقام معظم رهبری نیز همین کار را در جهتی دیگر و با هدف بسط تعالیم الهی انجام دادند.
رئیس دستگاه قضا فحوای پیام مقام معظم رهبری را «بازگشت به خویش و اندیشه کردن در ارزشهای دینی و معنوی مستقل از تاثیرگذاری نظامهای سلطهگر» توصیف کرد و گفت: پیام جمهوری اسلامی ایران پیام خاصی است که بر پایه ارزشها و هنجارهای متعالی استوار است و اکنون میبینیم که جوانان پاک ضمیر کشورمان که حتی سالهای اولیه پیروزی انقلاب را درک نکردهاند چگونه پر شورتر از اوایل انقلاب، در مسیر ارزشهای الهی گام بر میدارند.
آیت الله آملی لاریجانی با گرامیداشت یوم الله 22 بهمن و دعوت از قشرهای مختلف مردم برای حضور در راهیپمایی 22 بهمن گفت: راهپیمایی22 بهمن بار دیگر هم صدایی و هم نوایی یک ملت را در پیروی از ارزشهای الهی و پاسداری از آن را نشان خواهد داد.
رئیس قوه قضاییه افزود: شرکت در راهپیمایی 22 بهمن و هر آنچه به اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بینجامد عبادت است.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ملت ایران در دفاع از دستاوردهای نظام اسلامی عزم راسخ دارد و با حضور در راهپیمایی 22 بهمن به جهانیان، به خصوص کشورهای سلطهگر نشان خواهد داد که توطئهها و تحریمها در این مردم اثر گذار نیست و مردم ایران سختیها را تحمل میکنند اما از اهداف الهی خود دست بر نمی دارند.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش غربیها در گسترش اسلام هراسی به بهانه ماجرای حمله به نشریه فرانسوی، همراهی برخی از مدعیان روشنفکری؛ از این حرکت و همسو شدن آنان با غربیها را مایه تأسف دانست و گفت: برخی مدعیان روشنفکری گرچه به ظاهر میگویند توهین به مقدسات خوب نیست؛ اما تاکید میکنند که نقد شخصیت و رفتار و گفتار پیامبر(ص) و ائمه(ع) ناروا و خلاف شرع نیست و حتی ادعا میکنند که هیچ آیه قرآنی و روایتی نقد علمی و اخلاقی پیامبر اسلام (ص) و ائمه(ع) را منع نکرده است که این مسئله نشان از کج فکری آنان نسبت به دین ومنابع دینی دارد.
رئیس دستگاه قضا سپس به استناد برخی آیات و روایات به رد نظریه برخی مدعیان روشنفکری درخصوص بیاشکال بودن نقد شخصیت و سیره پیامبر اکرم(ص) پرداخت و تاکید کرد: اینها می گویند حتی یک آیه هم درباره منع نقد پیامیر(ص) وجود ندارد اما غافلند از اینکه آیات و روایات زیادی در این باره وجود دارد؛ باید به آنان گفت اگر دنبال این هستید که یک آیهای بیاید و بگوید که یا ایها الذین امنوا لا یجوز النقدا، بله چنین آیهای وجود ندارد اما اگر به دنبال معنا و مفهوم آن باشید؛ خواهید دید که آیات قرآنی و روایات در این باره فراوان است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: خداوند در قرآن می فرماید؛ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى و یا اینکه می فرماید ما آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُواآنچه پیامبر(ص) می گوید از خودش نیست و کلام حضرت حق است و شما باید آنچه را پیامبر برایتان آورده اخذ کنید و آنچه را منع و نهی کرده از آن امتناع بورزید و منزجر شوید.
رئیس قوه قضاییه به آیات شریفه سوره نساء اشاره کرد گفت: در این آیات می خوانیم که فَلا وَ رَبِّکَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَکِّمُوکَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماًیعنی اینکه شما ایمان نمی آورید و مومن نمی شوید مگر اینکه هر وقت اختلافی پیدا کردید حکم و قضاوت پیامبر(ص) را بپذیرید و تسلیم محض او باشید.در واقع باید گفت به استناد ادله متعدد، پیامبران از هرگونه خطا و اشتباه مصون هستند این در حالی است که قاعدتاً نقد برای این است که اگر خطایی و اشتباهی از سوی فرد یا افرادی رخ داد به وسیله نقد آن خطا واشتباه اصلاح شود؛ حال چگونه می توان کسی را نقد کرد که از منظر قرآن و کلام وحی، «مصون از خطا واشتباه» است.
رئیس قوه قضاییه سپس به روایاتی از کتاب حجت کافی و بصائر الدرجات اشاره کرد وگفت: در کتاب حجت کافی در باب روح، راجع به آیه شریفه «وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا» از حضرت امامصادق(ع) می پرسند که معنای این آیه قرآن چیست؛ آن حضرت می فرمایند روح، خلقی از خلائق خداوند و اعظم از جبرئیل و ملائکه است و همه چیز را به پیامبر(ص) خبر می داد و او را تسدید می کرد و بعد از پیامبر(ص) نیز با ائمه است و یا در باب 56 از کتاب حجت در روایت ارواح خمس آمده است که پیامبر(ص) پنج روح دارد که یکی از آنها روح القدس است؛ روحی که «لاینام و لا یغفل و لا یلهو و لایزهو» و این گونه است که باید گفت چگونه می توان حقیقتی را که نه خواب دارد و نه اشتباه دارد و همواره همراه پیامبر وائمه است و تسدیدشان میکند؛ نقد کرد.
رئیس دستگاه قضا به روایتی از باب هشتم ابواب حجت اشاره کرد و گفت: در این روایت که استناد آن به امام باقر(ع) است می خوانیم که: «قَالَ ذِرْوَةُ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْيَاءِ وَ رِضَا الرّحْمَنِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الطّاعَةُ لِلْإِمَامِ»؛ سپس می فرمایند ان الله تبارك و تعالى يقول: « مَنْ يُطِعِ اَلرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اَللّهَ وَ مَنْ تَوَلّى فَما أَرْسَلْناكَ علیهم حفیظا» هر کس اطاعت پیامبر(ص) میکند اطاعت خدا کرده است و هر کس روی برگرداند خودمان به حسابش رسیدگی می کنیم. کسی که ادعای مسلمانی دارد و میخواهد پیامبر را نقد کند و بگوید پیامبر در یک جا نادرست گفته است آیا این مصداق تولی نیست؟
رئیس دستگاه قضا در پایان گفت: روحانیون و اهل فکر نسبت به تحرکات و هجمههای دشمنان و مدعیان روشنفکری هوشیار باشند و پاسخهای روشن و مستدل به ادعاهای آنان بدهند تا جوانان از فریبکاری دشمنان در این زمینه ها دور شوند.
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، متن پیشنهادی سند چشم انداز قوه قضاییه در سال 1404 هجری شمسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه
رئیس قوه قضاییه با اشاره به اینکه «انقلاب اسلامی ایران الگویی خاص از مردم سالاری دینی را به جهانیان عرضه کرده است» افزود: پیش از انقلاب اسلامی، شاید وجود مردم سالاری مبتنی بر دین و آموزههای الهی قابل تصور نبود اما به رهبری حضرت امام(ره)، نظامی بر اساس ارزشهای دینی و الهی و با اتکا به آرای مردم پایهریزی شد؛ تا این فکر که سیاست همواره توام با فریبکاری، دروغ و امثال اینهاست؛ باطل شود.
آیت الله آملی لاریجانی تاکید کرد: آنچه انقلاب اسلامی ایران را از دیگر رخدادهای مشابه متمایز کرده این است که سیاست را به خدمت معنویت در آورده است و در واقع سیاست و دیانت را توام کرده و در مسیر تعالیم انبیای الهی قرار داده و لذا با نفوس انسانهای پاک سازگاری بیشتری دارد و رمز ماندگاری و پویایی نظام اسلامیایران نیز همین است.
رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: کشورهای غربی همزمان با ادعاهای حقوق بشری بدترین جنایتها را علیه بشریت انجام داده و می دهند اما مسیر حرکت و جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که هم جهت با ارزشهای الهی و دینی و آموزههای انبیاء و ائمه(ع)، همواره حامی مظلومان جهان بوده و بر این اساس از اول انقلاب اسلامی از مردم مسلمان فلسطین، از حرکت جبهه مقاومت و از مظلومان و ستمدیدگان در برابر ظالمان دفاع کرده است.
آیت الله آملی لاریجانی با اشاره به نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و امریکا، این حرکت را در ادامه حرکت و وظیفه رهبران دینی و انبیاء و اولیای الهی در آشنا کردن مردم با اصول و ارزشهای الهی دانست وافزود: هدف نهایی تعالیم انبیاء و اولیای الهی حرکت مردم و جوامع در مسیر ارزشهای الهی و حیات معنوی و اخروی آنان است و همانگونه که حضرت امام خمینی(ره) در اوج حوادث سیاسی در پیامی به گورباچف مضامین عالی معنوی و اسلامی را برای او تبیین کرد، مقام معظم رهبری نیز همین کار را در جهتی دیگر و با هدف بسط تعالیم الهی انجام دادند.
رئیس دستگاه قضا فحوای پیام مقام معظم رهبری را «بازگشت به خویش و اندیشه کردن در ارزشهای دینی و معنوی مستقل از تاثیرگذاری نظامهای سلطهگر» توصیف کرد و گفت: پیام جمهوری اسلامی ایران پیام خاصی است که بر پایه ارزشها و هنجارهای متعالی استوار است و اکنون میبینیم که جوانان پاک ضمیر کشورمان که حتی سالهای اولیه پیروزی انقلاب را درک نکردهاند چگونه پر شورتر از اوایل انقلاب، در مسیر ارزشهای الهی گام بر میدارند.
آیت الله آملی لاریجانی با گرامیداشت یوم الله 22 بهمن و دعوت از قشرهای مختلف مردم برای حضور در راهیپمایی 22 بهمن گفت: راهپیمایی22 بهمن بار دیگر هم صدایی و هم نوایی یک ملت را در پیروی از ارزشهای الهی و پاسداری از آن را نشان خواهد داد.
رئیس قوه قضاییه افزود: شرکت در راهپیمایی 22 بهمن و هر آنچه به اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران بینجامد عبادت است.
آیت الله آملی لاریجانی تصریح کرد: ملت ایران در دفاع از دستاوردهای نظام اسلامی عزم راسخ دارد و با حضور در راهپیمایی 22 بهمن به جهانیان، به خصوص کشورهای سلطهگر نشان خواهد داد که توطئهها و تحریمها در این مردم اثر گذار نیست و مردم ایران سختیها را تحمل میکنند اما از اهداف الهی خود دست بر نمی دارند.
رئیس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش غربیها در گسترش اسلام هراسی به بهانه ماجرای حمله به نشریه فرانسوی، همراهی برخی از مدعیان روشنفکری؛ از این حرکت و همسو شدن آنان با غربیها را مایه تأسف دانست و گفت: برخی مدعیان روشنفکری گرچه به ظاهر میگویند توهین به مقدسات خوب نیست؛ اما تاکید میکنند که نقد شخصیت و رفتار و گفتار پیامبر(ص) و ائمه(ع) ناروا و خلاف شرع نیست و حتی ادعا میکنند که هیچ آیه قرآنی و روایتی نقد علمی و اخلاقی پیامبر اسلام (ص) و ائمه(ع) را منع نکرده است که این مسئله نشان از کج فکری آنان نسبت به دین ومنابع دینی دارد.
رئیس دستگاه قضا سپس به استناد برخی آیات و روایات به رد نظریه برخی مدعیان روشنفکری درخصوص بیاشکال بودن نقد شخصیت و سیره پیامبر اکرم(ص) پرداخت و تاکید کرد: اینها می گویند حتی یک آیه هم درباره منع نقد پیامیر(ص) وجود ندارد اما غافلند از اینکه آیات و روایات زیادی در این باره وجود دارد؛ باید به آنان گفت اگر دنبال این هستید که یک آیهای بیاید و بگوید که یا ایها الذین امنوا لا یجوز النقدا، بله چنین آیهای وجود ندارد اما اگر به دنبال معنا و مفهوم آن باشید؛ خواهید دید که آیات قرآنی و روایات در این باره فراوان است.
آیت الله آملی لاریجانی افزود: خداوند در قرآن می فرماید؛ مَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى و یا اینکه می فرماید ما آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانتَهُواآنچه پیامبر(ص) می گوید از خودش نیست و کلام حضرت حق است و شما باید آنچه را پیامبر برایتان آورده اخذ کنید و آنچه را منع و نهی کرده از آن امتناع بورزید و منزجر شوید.
رئیس قوه قضاییه به آیات شریفه سوره نساء اشاره کرد گفت: در این آیات می خوانیم که فَلا وَ رَبِّکَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَکِّمُوکَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماًیعنی اینکه شما ایمان نمی آورید و مومن نمی شوید مگر اینکه هر وقت اختلافی پیدا کردید حکم و قضاوت پیامبر(ص) را بپذیرید و تسلیم محض او باشید.در واقع باید گفت به استناد ادله متعدد، پیامبران از هرگونه خطا و اشتباه مصون هستند این در حالی است که قاعدتاً نقد برای این است که اگر خطایی و اشتباهی از سوی فرد یا افرادی رخ داد به وسیله نقد آن خطا واشتباه اصلاح شود؛ حال چگونه می توان کسی را نقد کرد که از منظر قرآن و کلام وحی، «مصون از خطا واشتباه» است.
رئیس قوه قضاییه سپس به روایاتی از کتاب حجت کافی و بصائر الدرجات اشاره کرد وگفت: در کتاب حجت کافی در باب روح، راجع به آیه شریفه «وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا» از حضرت امامصادق(ع) می پرسند که معنای این آیه قرآن چیست؛ آن حضرت می فرمایند روح، خلقی از خلائق خداوند و اعظم از جبرئیل و ملائکه است و همه چیز را به پیامبر(ص) خبر می داد و او را تسدید می کرد و بعد از پیامبر(ص) نیز با ائمه است و یا در باب 56 از کتاب حجت در روایت ارواح خمس آمده است که پیامبر(ص) پنج روح دارد که یکی از آنها روح القدس است؛ روحی که «لاینام و لا یغفل و لا یلهو و لایزهو» و این گونه است که باید گفت چگونه می توان حقیقتی را که نه خواب دارد و نه اشتباه دارد و همواره همراه پیامبر وائمه است و تسدیدشان میکند؛ نقد کرد.
رئیس دستگاه قضا به روایتی از باب هشتم ابواب حجت اشاره کرد و گفت: در این روایت که استناد آن به امام باقر(ع) است می خوانیم که: «قَالَ ذِرْوَةُ الْأَمْرِ وَ سَنَامُهُ وَ مِفْتَاحُهُ وَ بَابُ الْأَشْيَاءِ وَ رِضَا الرّحْمَنِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى الطّاعَةُ لِلْإِمَامِ»؛ سپس می فرمایند ان الله تبارك و تعالى يقول: « مَنْ يُطِعِ اَلرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اَللّهَ وَ مَنْ تَوَلّى فَما أَرْسَلْناكَ علیهم حفیظا» هر کس اطاعت پیامبر(ص) میکند اطاعت خدا کرده است و هر کس روی برگرداند خودمان به حسابش رسیدگی می کنیم. کسی که ادعای مسلمانی دارد و میخواهد پیامبر را نقد کند و بگوید پیامبر در یک جا نادرست گفته است آیا این مصداق تولی نیست؟
رئیس دستگاه قضا در پایان گفت: روحانیون و اهل فکر نسبت به تحرکات و هجمههای دشمنان و مدعیان روشنفکری هوشیار باشند و پاسخهای روشن و مستدل به ادعاهای آنان بدهند تا جوانان از فریبکاری دشمنان در این زمینه ها دور شوند.
در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، متن پیشنهادی سند چشم انداز قوه قضاییه در سال 1404 هجری شمسی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه
با وجود شما و جرثقیل ، بله !!!!