گوناگون

استرس احتمال مصرف دخانیات پس از زایمان را بالا می برد

پارسینه: بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه East Anglia، مادرانی که در طول دوره بارداری سیگار را ترک می کنند، احتمال بیش تری وجود دارد که در شرایط استرس زای بعد از زایمان، باز هم به سیگار کشیدن روی بیاورند.

محققان برای انجام تحقیق ویژه ای به بررسی یک هزار مادر پرداختند و به این نتیجه رسیدند که عوامل متعددی می تواند موجب شود تا مادران پس از تولد نوزاد خود دوباره به سراغ مصرف دخانیات بروند. مواردی مانند استرس مراقبت از کودک تازه متولد شده، شب هایی که مادر مجبور است به خاطر فرزندش بیدار بمانند، فشارهای اجتماعی و همچنین این ایده که دیگر نیازی نیست که مراقب جنین داخل شکم خود باشند، همه و همه در گرایش به مصرف دوباره سیگار موثر است.

به علاوه این تحقیق دریافت که زنانی که در بزرگ کردن فرزندان حمایت و از کمک شوهرانشان برخوردارند، احتمال کم تری وجود دارد که دوباره به مصرف سیگار روی بیاورند.

دکتر کیتلین نوتلی، راهبر این تحقیق، در این باره بیان کرد: «بسیاری از زنان در طول دوره بارداری خود، سیگار کشیدن را ترک می کنند اما 90 درصد آنها بعد از گذشت یک سال از زایمان دوباره سیگار کشیدن را از سر می گیرند. این امر در میان زنانی که از نظر اقتصادی-اجتماعی در سطح پایین تری قرار دارند بیش تر صدق می کند.»

او در ادامه سخنان خود گفت: «ما در پی یافتن علت این پدیده و هم چنین راه های پیشگیری از آن هستیم. این امر علاوه بر مادر، برای سلامت فرزند او نیز بسیار مهم است زیرا تحقیقات پیشین نشان داده است که جوانانی که در خانواده هایی بزرگ می شوند که یکی از اعضای آنها سیگاری است احتمال بیش تری دارد که در بزرگسالی به مصرف سیگار روی بیاورند.»

او به دلایل بازگشت به مصرف دخانیات توسط مادران نیز اشاره کرده و گفت: «ما دریافتیم که مادران سیگار کشیدن را در واقع به عنوان راهی برای مقابله با استرس می بینند. آنها همچنین بر این باورند که تغییرات فیزیولوژیکی هوس سیگار کشیدن را تحت تاثیر قرار می دهد و علاوه بر این آنها معتقدند که بعد از زایمان، دیگر نیاز نیست از کودک درون شکم خود در برابر اثرات منفی سیگار محافظت کنند.»

هدف از این پژوهش یافتن عواملی بود مادران به خاطر آنها بعد از زایمان، دوباره به مصرف سیگار روی می آورند. به علاوه عواملی که ترک سیگار را برای مادران سخت تر و آسان تر می کرد نیز مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر نوتلی در این باره بیان کرد: «یکی از موانع اصلی که بر سر راه ترک سیگار مادران قرار دارد باورهای آنها است. بسیاری از مادران تصور می کنند که بعد از زایمان دیگر نیازی نیست که کودکان خود را در برابر اثرات مخرب سیگار حفظ کنند. توجه مادران به سلامت فرزندانشان به نحو تحسین بر انگیزی زیاد است اما آنها به عنوان یک مادر به سلامت بلند مدت فرزندانشان فکر نمی کنند.»

محققان همچنین دریافتند که مادرانی که سیگار کشیدن را به عنوان راهی برای مقابله با استرس می دیدند بیش تر از سایرین در معرض مصرف دوباره سیگار قرار دارند.

منبع: ایسنا

منبع: خبرگزاری ایسنا

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد