گوناگون

سينماهاي باقي مانده هم به سرنوشت سينما تمدن دچار مي شوند

پارسینه: گروه سينماي ايران - محمد قاصد اشرفي در خصوص تخريب سينما تمدنگفت : سينما تمدن در سال 1310 ساخته و در آن زمان از جمله سينماهاي خوبي بوده كه فروش بالايي هم داشته. ...

:گروه سينماي ايران - محمد قاصد اشرفي در خصوص تخريب سينما تمدن گفت : سينما تمدن در سال 1310 ساخته و در آن زمان از جمله سينماهاي خوبي بوده كه فروش بالايي هم داشته. اگر موقعيت آن زمان را هم در نظر بگيريم ما مثل الان تك محصولي نبوديم. فيلم‌هاي بسيار زيادي، هم داخلي هم خارجي داشتيم كه سينما دارها اگر مي ديدند فيلم حتي در عرض 1 روز هم فروش ندارد، مي‌توانستند آن را تعويض كنند. البته در آن زمان ماهواره، ويدئو و...هم وجود نداشت و بنابراين بهترين تفريح سينما محسوب ميشد.

وي ادامه داد: متأسفانه ما الان تك محصولي هستيم يعني فقط توليدات داخلي خودمان را اكران مي كنيم. 35 سال است كه اكران يكنواخت انجام مي‌شود. ما يك شوراي صنفي يا كميسيون اكران داريم و 5 يا نهايتاً 6 فيلم را مي‌توانيم به اكران در بياوريم و اين 6 فيلم بايد در سالن‌ها بچرخند. در حال حاضر ما سدي داريم به نام شوراي صنفي، كه رابطه بين فيلم و سينما را تنطيم مي‌كند. اين مانع بالطبع به توليدات ما آسيب مي رساند.

مثلاً فيلمي كه اصلاً قابليت ديدن و اكران در سالن هاي سينما را ندارد، به اميد اينكه بالاخره اكراني را خواهد گرفت توليد مي‌شود، اما اگر در زمينه عرضه و تقاضا آزاد باشيم تعداد محدود تري فيلم به مرحله اكران مي رسد. اين يكي از معضلاتي است كه به سالن هاي سينما آسيب زيادي رسانده.

رئيس انجمن سينما داران بيان داشت : بعد از تك محصولي بودن، دليل ديگري كه چراغ سينما ها را خاموش كرد عدم حمايت از سالن سينما بود. ما يك رديف بودجه اي داريم كه اين رديف بودجه را به نام سينما به وزارت ارشاد مي‌دهند.تمام اين بودجه در اختيار توليد فيلم قرار گرفت كه اين توليدات همگي فيلم هاي خوش ساخت نبود.به عبارت ديگر حدود 80 درصد اين فيلم ها نازل بودند. اصلاً قابليت اكران در سالن هاي سينما را نداشتند،اما سالن ها بالا جبار بايد آنها را اكران مي كردند همين اكران فيلم هاي بي محتوا روز به روز سالن ها را بي رونق تر كرد.سالن هاي بي رونق هم مسلماً درآمدي ندارند واز آنها حمايتي هم نمي شود. از آن بودجه اي هم كه در اختيار وزارت ارشاد بود تماما صرف توليد فيلم هاي به قول خودشان فاخر شد. بنا بر اين سينما ها يكي پس از ديگري تعطيل شدند.از اين تعطيلي هم متأسفانه هيچ دغدغه اي براي مسؤولان ايجاد نشد. چرا كه اگر مسؤولان اين نگراني را احساس مي كردند،الان ما شاهد تعطيلي سينما تمدن،رودكي و...نبوديم.

وي افزود : اگر بافت شهري ما را عوض نمي كردند و مثلاً شهرداري و مسؤولان اجازه نمي دادند لاله زار به شكل كنوني اش درآيد و سالن ها احيا و ترميم مي شدند ما شاهد تعطيلي گسترده سالن هاي سينما نبوديم. قطعاً شهرداري مي تواند 50 درصد مشكلات سالن ها را از طريق باز سازي،رنگ آميزي و..مرتفع سازد.نه اينكه كمك نكرده و عوارض و ماليات هم بگيرد.

قاصد اشرفي افزود : مسؤولان جديد بايد در درجه اول فكري به حال سالن هاي سينما كنند.رسيدگي به سالن ها،رسيدگي به فيلم هاست.وقتي كه سالن ها پر مخاطب باشند 50 درصد در آمدشان متعلق به صاحبان فيلم است.متاسفانه تمام اين مسائل است كه تعطيلي روز به روز سينما ها را در پي دارد. تعطيلي هر سينما قطعاً براي من به عنوان يك سينما دار روز بسيار بدي است. در حال حاضر 6 نفر از سينما داران در خواست تغيير كاربري دارند كه اين براي ما فاجعه بار است.انتظارمان از مسؤولان اين است كه يكبار مشكلات سينما را ريشه يابي و حل كنند.چرا كه وزارت ارشاد به تنهايي نمي تواند اين مسائل را حل و فصل نمايد. بايد تمام ارگان هاي ذيربط مشكلات سينما را ريشه يابي و در جهت حل آن گام بردارند.ما نبايد سالن را به بهانه پرديس سازي تعديل كنيم. ساخت يك پرديس معادل از بين رفتن 15-10 تك سالن هاي سينماست. اين پرديس ها را شهرداري مي سازد، نه بخش خصوصي. اصلاً شهرداري به بخش خصوصي مجوز براي ساخت پرديس نمي دهد. به نوعي شهرداري رقيب بخش خصوص شده پرديس سازي مي‌كند.درست است كه در بعضي جاها سالن هاي سينما را به بخش خصوصي واگذار كرده اند،اما اين براي ما كافي نيست. اگر شهرداري پرديسي مي سازد بايد آن را به مالكان سينما بدهد،نه به افرادي غير از سينماداران. متأسفانه در حال حاضر سينماهاي بخش خصوصي كاملاً از بين رفته است.پيشنهادم به مسؤولان اين است كه سالن هاي بخش خصوصي را خريداري كنند و بعد هر چه مي خواهند به توليد فيلم و اكرانش در اين سالن ها كمك نمايند. آنوقت هيچ مسئله اي براي اعتراض بخش خصوصي وجود ندارد.

وي ادامه داد: شرايط بسيار بدي بر سالن هاي سينما حاكم است. از يك طرف مخاطب نداريم و نمي توانيم هزينه روزمره يك سينما را تأمين كنيم و از طرف ديگر بايد حدود 14 درصد هم ماليات بر ارزش افزوده و شهرداري را پرداخت كنيم. حداقل كاري كه دولت در چنين شرايطي مي تواند بكند اين است كه ماليات و ارزش افزوده را از سينما نگيرد. اين تنها كاري است كه دولت مي تواند براي سينما هايي كه مانده اند انجام دهد تا به سرنوشت سينما تمدن،رودكي،سارا و...دچار نشوند.

قاصد اشرفي توضيح داد : در وهله اول بايد سالن موجود را احيا و تجهيز كرد،بعد مخاطبش را به يك آمار قابل قبول رساند و بعد گفت كه سالن كم داريم. درست نيست وقتي آمار مخاطبان انقدر پايين است، دم از كمبود سالن بزنيم.اگر سياستي مبني بر حفظ سينماهاي موجود اعمال نشود،همين ها هم به سرنوشت سينما تمدن دچار مي شوند.

منبع:بانی فیلم

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار