گوناگون

چه کسانی مزاحم تلفنی های اورژانس هستند؟

مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی ک شور به لزوم فرهنگ سازی استفاده از شماره تماس های مراکز امدارسانی تاکید کرد و به انواع مزاحمت های انجام شده به مراکز اورژانس پرداخت.

آرزو دهقانی مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه سلامت خبرگزاری دانا(داناخبر)، با اشاره به مزاحمت های تلفنی انجام شده به مراکز اورژانس سراسر کشور در 6 ماهه نخست سالجاری گفت: به صورت متوسط 40 درصد تماس های انجام شده به مراکز اورژانس کشور به صورت مزاحم تلفنی است.

وی با بیان اینکه این رقم در استان های مختلف کشور متفاوت است افزود: به عنوان مثال 80 درصد تماس های انجام شده به اورژانس در دزفول به صورت مزاحمی است که البته نمی توان گفت این استان رکوردار است زیرا تاکنون آمار دقیقی نسبت به جامعه آماری در نظر گرفته نشده است.

استان فارس و شیراز کم ترین مزاحمت برای اورژانس را دارند

دهقانی با اشاره به استان هایی که کم ترین آمار مزاحمت ها را داشتند عنوان کرد: استان فارس و تبریز از آمار کم تری برخوردهستند که یکی از دلایل این مهم را می توان پیگیری قانونی این موضوع در این استان ها از جمله تبریز دانست.

وی افزود: برای مثال طی سال گذشته در استان تبریز از 13 مزاحم تلفنی شکایت شده بود که با حمایت های خوب قاضی دادگاه این افراد به مجازات خود رسیدند.

مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: سال گذشته استان شیراز کم ترین آمار را در این خصوص داشته است که متاسفانه این امر سالجاری تداوم نداشت و 97 هزار مورد مزاحم تلفنی در 6 ماه نخست سال گزارش شده است.

آمار مزاحمت تلفنی به اورژانس در استان های مختلف

وی به آمارهای برخی استان ها در خصوص مزاحمت های تلفنی اشاره کرد و گفت: در 6 ماهه نخست سالجاری برای استان دزفول 24 هزار مورد، اصفهان 43 هزار و پانصد و سیزده مورد، کرمانشاه 29 هزار و هشتصدو هفتاد و سه، شاهرود 5 هزار و چهارصد، بیرجند 25 هزار و چهارصد و پنجاه و هفت، سمنان 9 هزار و هفتصد و شصت مورد گزارش شده است.

دهقانی محرومیت امدادخواه واقعی از خدمات اورژانس را یکی از عوارض خطرناک و اضطراری این مزاحمت ها دانست و عنوان کرد: به علت گستردگی اپراتورهای اورژانس عملا امداد خواهی در لیست تماس های انتظار نمی ماند اما گاهی افزایش مزاحمت های موجب مشغول شدن تلفن های اورژانس و عدم دسترسی افراد نیازمند می شود.

بیشترین نوع مزاحمت برای اورژانس چیست؟

وی در ادامه تصریح کرد: مزاحمت ها بیشتر در غالب جیق و فریاد های شدید، فحاشی، سکوت، دمیدن در تلفن و مزاحمت برای اپراتورهای خانم و.... است که متاسفانه این مسایل سلامت شنوایی، اعصاب و روان و... اپراتورها را تحت تاثیر قرار داده است.

مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی کشور با اشاره به گزارش حوادث کاذب از سوی برخی از افراد مزاحم گفت: در برخی مواقع حوادث کاذب گزارش می شود و پس از حضور امدادگران متوجه مزاحمت های می شویم که متاسفانه این امر متوسط زمان حضور امدادگران برای نیازمندان واقعی را افزایش می دهد.

توجه به فرهنگ سازی باید در اولویت باشد

وی فرهنگ سازی را اصل اساسی برای پیشگیری از این مسایل دانست و یادآور شد: در ابتدا این موضوع باید فرهنگسازی شود و به کودکان شماره تماس نیروهای امدادی را آموزش دهند و تاکید کنند که تنها باید در مواقع اضطرار با آن تماس حاصل نمایند و در نهایت قانون باید برای این افراد مجازاتی را تعیین کند.

ارسال نظر

نمای روز

داغ

صفحه خبر - وب گردی

آخرین اخبار

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد