گوناگون

شاهین۳؛ موشک قدرتمند و ویرانگر پاکستان+ فیلم و عکس

شاهین۳؛ موشک قدرتمند و ویرانگر پاکستان+ فیلم و عکس

در این مقاله به بررسی مشخصات و قابلیت‌های موشک بالستیک شاهین ۳ پاکستان خواهیم پرداخت.

به گزارش پارسینه؛ هفته پیش بود که روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست از قول منابع عربی خبر داد در صورت درگیری نظامی میان ایران و اسرائیل، پاکستان قصد دارد موشک‌های بالستیک میان‌برد در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

منابع عربی ادعا کردند که در صورت تشدید تنش میان ایران و رژیم اسرائیل، پاکستان در نظر دارد موشک‌های بالستیک میان‌برد از نوع "شاهین-۳" را در اختیار ایران قرار دهد. در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های این موشک ساخت پاکستان را مورد بررسی قرار دهیم.

آغاز فعالیت موشکی پاکستان

فعالیت موشکی پاکستان با  موشک کوتاه برد ام۱۱ (غزنوی) در دوره ۱۹۸۷-۱۹۸۹ آغاز شد. این موشک‌ها مونتاژ مستقیم موشک‌های ام۱۱ چینی بودند. تخمین زده می‌شود ۳۰ تا ۸۰ موشک ام۱۱ غیر مونتاژ شده توسط چین به پاکستان تحویل داده شد که توسط پاکستان به نام غزنوی نامگذاری شد.

959417_922

این موشک‌ها سیستم‌های تک مرحله‌ای سوخت جامد با برد موثر ۳۰۰ کیلومتر بودند. در دهه ۱۹۹۰، پاکستان به شکل جسورانه‌ای فناوری موشک‌های بالستیک را از چین و کره شمالی تهیه کرد، مانند موشک غوری میان برد که بر اساس ندونگ-۱ کره شمالی ساخته شده بود.

توسعه موشک شاهین ۳

پاکستان برای اولین بار شاهین ۳ را در یک رژه نظامی در مارس ۲۰۱۶ به طور عمومی به نمایش گذاشت.۴ این یک موشک بالستیک متحرک جاده‌ای و میان برد است که بر روی یک پرتابگر حمل و نقل چینی نصب شده است.

مشخصات موشک شاهین ۳

موشک بالستیک شاهین ۳ یک موشک بالستیک میان برد دو مرحله‌ای با سوخت جامد است. طبق گزارشات، این موشک قادر به حمل محموله‌های هسته‌ای و متعارف تا برد ۲۷۵۰ کیلومتر است که آن را به طولانی‌ترین موشک در زرادخانه استراتژیک پاکستان تبدیل می‌کند.

959405_324

برد اضافی به شاهین ۳ اجازه می‌دهد تا جزایر آندامان و نیکوبار را در خلیج بنگال هدف قرار دهد که به گفته ژنرال خالد کیدوای، رئیس سابق بخش برنامه‌های استراتژیک، تنها دلیل توسعه آن است.

آزمایش موشک  شاهین ۳

پاکستان در ۲۰ ژانویه اولین موشک بالستیک میان برد شاهین ۳ را با موفقیت آزمایش کرد. ارتش پاکستان در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که این رزمایش با هدف تایید مجدد پارامتر‌های مختلف طراحی و فنی سیستم تسلیحاتی انجام شده است. در این بیانیه همچنین اشاره شد که این موشک در دریای عرب اصابت کرده است. موشک شاهین ۳ اولین بار در سال ۲۰۱۶ به نمایش درآمد و برد آن ۲۷۵۰ کیلومتر است. پاکستان حداقل دو پرواز آزمایشی موفقیت آمیز شاهین ۳ در ماه مارس و دسامبر ۲۰۱۵ انجام داد.

959400_673

برخی گمانه زنی‌ها حاکی از آن است که پاکستان همچنین در حال کار برای تجهیز شاهین-۳ به عنوان پاسخی به تلاش‌های هند برای توسعه قابلیت دفاع موشکی است.

قابلیت‌های موشک شاهین ۳

برد: موشک شاهین سوم برد قابل توجه ۲۷۵۰ کیلومتر دارد که آن را به دوربردترین موشک پاکستان تبدیل می‌کند

سیستم پیشرانه: این موشک از یک سیستم پیشرانه پیشران جامد دو مرحله‌ای بهره می‌برد که نیروی رانش لازم را برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود فراهم می‌کند.

959404_182

 

تحرک و روش پرتاب: موشک شاهین ۳ یک موشک متحرک - جاده‌ای است که بر روی یک پرتابگر حمل و نقل چینی نصب شده است. این قابلیت باعث افزایش انعطاف پذیری در گزینه‌های استقرار و راه اندازی می‌شود.

مشخصات فنی کلی شاهین ۳

ساخت: پاکستان
کلاس: موشک بالستیک میان برد
نوع: جاده ای-متحرک
وضعیت: در حال توسعه
طول: ۱۹.۳ متر
قطر: ۱.۴ متر
نوع کلاهک: هسته ای، متعارف
نیروی محرکه: دو مرحله ای، پیشرانه جامد
برد:۲۷۵۰ کیلومتر

حجم ویدیو: 454.14K | مدت زمان ویدیو: 00:00:22 دانلود ویدیو
منبع: رویداد ۲۴

ارسال نظر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    نمای روز

    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت پارسینه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    داغ

    حواشی پلاس

    صفحه خبر - وب گردی

    آخرین اخبار